Midnight Bayou – Nora Roberts’ Midnight Bayou (2009)
Regie: Ralph Hemecker | 92 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Jerry O’Connell, Lauren Stamile, Faye Dunaway, Isabella Hoffman, Alan Ritchson, Ashley LeConte Campbell, Bianca Malino, Alejandro Rose-Garcia, Chris Lindsay, Ciera Payton, Shawn Carter Peterson, Stephanie Honore, David Jensen
Na een heerlijk avondje feesten tijdens het Mardi Gras in New Orleans is Declan Fitzpatrick (Jerry O’Connell) samen met vrienden in een cabrio op de terugreis naar Boston. Uit het niets verschijnt plotseling een vrouw midden op de weg. Declan maant zijn vriend tot stoppen. Maar nadat de cabrio stil staat, is de vrouw nergens te bekennen. Toevallig staan ze stil voor de poort van het landgoed Manet Hall. Declan gelooft stellig dat hij écht iemand heeft gezien en gaat op onderzoek uit op het verlaten erf van het grote landhuis. Declans vrienden gaan hem achterna, maar krijgen al snel de zenuwen van deze spookachtige plek. Ze dreigen Declan naar huis te laten lopen als hij hen niet snel volgt.
Na het bovenstaand fragment zie je New Orleans acht jaar later. De mensen in de stad zijn nog druk doende met de wederopbouw na orkaan Katrina. In een eetcafe geeft Lena Simone (Lauren Stamile)wat aanwijzingen aan haar personeel voordat ze de zaak verlaat. Vandaag brengt ze weer een bezoekje aan haar oma (Faye Dunaway) die in de bayou woont. Oma brengt het verrassende nieuws dat het landhuis op Manet Hall is verkocht en geeft Lena de opdracht om de eigenaar te verwelkomen met maïsbrood. Lena stribbelt aanvankelijk tegen, maar toch brengt ze oma’s nieuwe buurman een bezoekje. Het vormt de opmaat voor een reeks gebeurtenissen die Lena’s leven flink op zijn kop zullen zetten…
‘Midnight Bayou’ bevat de bekende ingrediënten die Nora Roberts vaak gebruikt voor haar verhalen. Romantiek verloopt nooit vlekkeloos in Roberts’ boeken, er is altijd wel een obstakel die moet worden overwonnen voordat de twee geliefden elkaar definitief vinden. Eerdere Roberts verfilmingen zoals ‘Montana Sky’ en ‘Carolina Moon’ centreren zich op vrouwen. Maar wat opvalt bij ‘Midnight Bayou’, is dat de focus vooral op het mannelijk personage ligt in plaats van de vrouw. Ditmaal moet de man het meeste afzien om de liefde van zijn leven te veroveren en tegelijkertijd de intriges rondom het landgoed boven water te krijgen.
In ‘Midnight Bayou’ wordt de geheimzinnige geschiedenis van de vroegere bewoners van Manet Hall handig afgewisseld met momenten uit het heden. Deze overgangen zijn prima in beeld gebracht waardoor je, evenals Declan even mee wordt gezogen in de verleden tijd. Langzaam ontrafelen de feiten die ooit in het landhuis zijn voorgevallen.
Het opwekken van nieuwsgierigheid naar het lot van kamermeisje Abigail en de broers Lucian en Julian is de voornaamste kracht van ‘Midnight Bayou’. De gesponnen romance tussen Lena en Declan vonkt namelijk niet lekker van het scherm. De acteurs missen de chemie die het geloofwaardig moet maken dat zij een setje kunnen vormen. Vermakelijk punt van het verhaal is dat Declan te rade gaat bij Lena’s oma om tips te krijgen hoe hij haar kleindochter kan strikken voor een afspraakje. Faye Dunaway heeft zichtbaar lol in de rol van ‘bemiddelaar’ tussen de twee strubbelende vrijgezellen en doet lekker joviaal.
‘Midnight Bayou’ is kort samengevat: romantiek waarbij flarden van een mysterie van bovenaardse aard de zoetigheid doorbreken. Heerlijk voer voor de fans van Nora Roberts en de romantici onder ons die zo’n doorsnee televisiefilm wel kunnen waarderen. Maar wie een échte romantische film wil, kan ‘Midnight Bayou’ beter laten liggen. De film is het gewoon nét niet.
Ans Wijngaarden