Midnight Special (2016)

Regie: Jeff Nichols | 112 minuten | avontuur, drama, science fiction, thriller | Acteurs: Michael Shannon, Joel Edgerton, Kirsten Dunst, Jaeden Lieberher, Adam Driver, Bill Camp, Scott Haze, Sam Shepard, Paul Sparks, David Jensen, Sharon Landry, Dana Gourrier, Sharon Garrison, Allison King, Sean Bridgers, Lucy Faust, James Moses Black, Yvonne Landry

De jonge Jeff Nichols heeft zich de laatste jaren opgeworpen als een van Hollywoods meest veelbelovende regisseurs. De man achter het uitstekende ‘Mud’ en ‘Take Shelter’ vervat zijn doorgaans onorthodoxe verhalen in beklemmende films die sterk aan het werk van Terence Malick doen denken, maar dan in een jasje uit 2016. In het donkere ‘Midnight Special’ tapt hij uit een compleet ander vaatje. Of beter gezegd: andere vaatjes.

Want ‘Midnight Special’ is bijzonder lastig te plaatsen binnen het genrespectrum. Het laat zich nog het best omschrijven als een paranormale-scifi-thriller-roadmoviedrama. Dit klinkt niet veelbelovend maar Nichols heeft desondanks een blik acteurs opengetrokken om van te likkebaarden. Michael Shannon, Joel Edgerton en Kirsten Dunst nemen de hoofdrollen voor hun rekening in een film die een continue identiteitscrisis doormaakt.

‘Midnight Special’ draait om het achtjarige knulletje Alton (Jaeden Lieberher). Alton is lid van een religieuze sekte en wordt grootgebracht door de sekteleider. Dat is echter niet het enige curieuze aan Alton. Want eens in de zoveel tijd knallen er twee lichtstralen uit zijn ogen waar Superman nog een spreekwoordelijk puntje aan kan zuigen. Alton gaat gebukt onder zijn eigen bovennatuurlijke krachten die een gevaar voor vormen voor hemzelf, zijn omgeving en de gehele wereld. Alton ontvangt daarnaast paranormale signalen die hem vertellen dat hij op een bepaald moment in een moeras in Texas dient te zijn. De enige die hem hierin gelooft zijn vader (Shannon) en diens jeugdvriend Lucas (Edgerton). Zij ontvoeren Alton en proberen hem op tijd naar die plek te krijgen, met in hun kielzog zowel de FBI als de sekte waar zij ooit deel van uit maakten.

Wat volgt is een kat-en-muisspel tussen het kleine paranormale gezelschap, de sekte en de machtige FBI. Hierbij is het verhaal nogal onduidelijk, maar nog onduidelijker is de richting die Nichols met zijn film op wil. De film is namelijk te traag voor een chasemovie, te vlak voor een paranormale thriller en gebeurt te weinig om het een actiefilm te noemen. Ook vloeken de bovennatuurlijke momenten met de bloedserieuze en humorloze toon van de film, zowel grafisch als gevoelsmatig.

Er blijft echter genoeg over om van te genieten in ‘Midnight Special’. Het verhaal mag dan niet overhouden, Nichols heeft wel een cinematografisch kunstwerkje afgeleverd. Het gebruik van lichtinval, in combinatie met de sobere muziek, houden de film toch spannend. Ook verdient de hele cast een dikke pluim voor het puike spel dat zij weten over te brengen. Met name Michael Shannon, toch enigszins ondergewaardeerd in Hollywood, speelt de vastberaden vader met zeer veel overgave.

Het maakt van ‘Midnight Special’ een stuurloze film die wel genoeg blijft boeien. Het tempo is net hoog genoeg om de aandacht niet verloren te laten gaan maar in het achterhoofd blijft de gedachte zweven dat er veel meer in had gezeten. ‘Midnight Special’ bevindt zich net als de hoofdrolspeler in een paranormaal niemendalletje waarin niet altijd duidelijk is wat er nou precies aan de hand is.

Thomas van den Berg

Bioscooprelease: 12 mei 2016
VOD-release: 31 augustus 2016