Mijn avonturen door V. Swchwrm (2012)

Regie: Froukje Tan | 86 minuten | drama, familie | Acteurs: Dennis Reinsma, Georgina Verbaan, Hans Dagelet, Rene van ’t Hof, Marjan Luif, John Buijsman

V. Swchwrm is geen gewone jongen. Dat begint al bij zijn bijna niet uit te spreken fictieve naam, waar hij bewust voor gekozen heeft zodat je er zelf over kan fantaseren hoe je de naam wilt uitspreken. V. Swchwrm (Dennis Reinsma) heeft als droom schrijver te worden. Hij weet ook al wat hij wil schrijven, alleen lukt het hem maar niet om een eerste zin te bedenken. Wanneer hij op een dag zijn koningin tegenkomt (gespeeld door Georgina Verbaan), eist zij dat hij iets voor haar schrijft. Het moet wel iets zijn waar ze van moet huilen.

‘Mijn avonturen door V. Swchwrm’ is gebaseerd op het gelijknamige boek van Toon Tellegen, dat in 1998 het kinderboekenweekgeschenk was. Het moet voor regisseur Froukje Tan een enorm lastige opgave geweest zijn om van het aparte boek, dat eigenlijk uit veel losse verhalen bestaat en waar vaak maar moeilijk een rode draad in te bespeuren is, een voor jong en oud begrijpelijke verfilming te maken. Want “Mijn avonturen door V. Swchwrm” zelf is allesbehalve een simpel kinderverhaal maar veel meer lichte filosofie door de ogen van een kind. V. Swchwrm worstelt met vragen als ‘wat doe je wanneer je een seconde almachtig bent?’ en ‘wat is gewoon?’. In zijn (droom)wereld kan zo’n beetje alles. Zo geeft hij zijn vader een kameel voor zijn verjaardag, zodat hij niet meer met de auto naar het werk hoeft en dat scheelt benzine. En daarnaast kan zijn koningin vliegen, zonder dat ze een propeller op haar rug heeft. Een unieke wereld is het zeker en het levert dan ook een heel aparte film op.

Het is bewonderenswaardig dat het Froukje Tan toch aardig gelukt is om een rode draad door het verhaal te laten lopen. ‘Mijn avonturen door V. Swchwrm’ focust zich voor het grootste deel op de obsessie van V. Swchwrm om schrijver te worden en de moeite die hij heeft om iets op papier te zetten omdat hij maar geen keuze uit al zijn ideeën kan maken. Toch blijft de film, net als het boek zelf, regelmatig een beetje van de hak op de tak springen. Het ene moment loopt V. Swchwrm weg te dromen over die eerst zin die hij maar niet kan bedenken, het volgende moment besluit hij ineens onzichtbaar te zijn (en is hij dit ook) om daarna ineens verliefd te worden. Al deze verschillende scènes wisselen elkaar in een hoog tempo af en meer dan eens zul je echt goed moeten opletten om alles te kunnen blijven volgen.

Het is mede hierdoor dat het lastig is om te bepalen voor welke doelgroep ‘Mijn avonturen door V. Swchwrm’ het aantrekkelijkst is. Want hoewel de film, net als het boek zelf, overduidelijk op jonge kinderen gericht is, is het maar de vraag in hoeverre zij deze film goed kunnen volgen. Toch is ‘Mijn avonturen door V. Swchwrm’ een film geworden die meer dan de moeite waard is. Het is een hele interessante en vooral ook gedurfde verfilming van wat een vrij bizar kinderboek is. Dat de makers erin slagen de wondere wereld op een overtuigende manier tot leven te wekken verdient een pluim. Daarnaast is het verfrissend om eens een keer een echt originele film te zien die niet de reeds bewandelde paden volgt. ‘Mijn avonturen door V. Swchwrm’ is dan wel geen meesterwerk geworden maar weet op zijn eigen, unieke en gewaagde manier toch te overtuigen.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 4 april 2012
DVD-release: 25 oktober 2012