Mijn beste vriendin Anne Frank (2021)

Recensie Mijn beste vriendin Anne Frank CinemagazineRegie: Ben Sombogaart | 103 minuten | drama, oorlog | Acteurs: Aiko Beemsterboer, Lottie Hellingman, Björn Freiberg, Stefan de Walle, Roeland Fernhout, Zsolt Trill, Josephine Arendsen, Hans Peterson, Adél Jordán, Tünde Szalontay

‘Mijn beste vriendin Anne Frank’ is een excellent gedecoreerde en dito geacteerde tienerfilm, met een sterrol van Josephine Arendsen als Hannah Goslar. 12+ Holocaustdrama? Bovenbouwmeesters op de basisschool hoeven zich er niet al te druk om te maken. Deze film is een eerbetoon aan de veerkracht van een onderbelichte vriendschap in de historie van Anne Frank en aan de levenskracht van tieners.

In dramatische zin is Hannah een spiegelkarakter van Anne, minder speels, en een overlevende van de Holocaust. Het verhaal van de vriendschap is misschien wel unieker dan het Dagboek: Joodse hartsvriendinnen uit Amsterdam raken elkaar in de oorlog kwijt als gevolg van deportatie, en vinden elkaar tijdelijk terug door een hek op de scheiding van twee concentratiekampen. De bleue Hannah zit in het betere kamp, groeit in haar verantwoordelijkheid voor een jonger zusje en wordt bevrijd; de brutale Anne en haar oudere zus Margot worden uitgehongerd in Bergen-Belsen.

Hoe geeft regisseur Sombogaart (‘De Tweeling’) dit bijzondere verhaal dramatisch vorm? Met aandacht voor detail, een uitstekende cast (onder andere Fernhout als vader van Hannah) en twee prima jeugdige hoofdrolspelers. De 17-jarige Aiko Beemsterboer lijkt erg op de echte Anne en de 15-jarige Arendsen, die in de huid kruipt van Hannah, speelt de sterren van de hemel – zowel als schoolvriendin in Amsterdam als tijdens de ontberingen in het kamp.

De plot had iets meer verdieping kunnen hebben. Een chronologisch verhaal zou betekenen dat de tijd in het concentratiekamp beperkt zou zijn in de film ten opzichte van de schooljaren; Sombogaart heeft dit ondervangen met flashbacks, maar de willekeur in het respectievelijke lot van Hannah dan wel Anne wordt onvoldoende uitgediept. De ontmoetingen aan het kamphek hadden ook een grotere rol kunnen hebben; dat wordt gecompenseerd door een uitstekende Arendsen in de epiloog.

Het verhaal van Anne is wereldberoemd; dat van Hannah minder, zij verhuisde naar Palestina en werkte er als verpleegster. De twee verweesde zusjes Goslar kregen 7 kinderen en 27 kleinkinderen, ‘als wraak op Hitler’, zo leest het.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 9 september 2021
VOD-release: 30 december 2021