Mijn Vader is een Detective: De Wet van 3 (2011)

Regie: Will Wissink | 80 minuten | drama, avontuur | Acteurs: Tjeerd Melchers, Rick Mackenbach, Cees Geel, Daniel Boissevain, Jasmin Pasteuning, Tara Heitharia, Marline Williams, Willeke van Ammelrooy, Jesse Faber, Peggy-Jane de Schepper, Ellen ten Damme

Wanneer Sterre (Jasmin Pasteuning) haar buurjongen Sam (Tjeerd Melchers) en vriend Ortwin (Rick Mackenbach) aan het filmen is, terwijl zij hun nieuwe dansmoves aan het oefenen zijn, verkoopt detective Max (Cees Geel) zijn oude auto. Geldproblemen, zoals in het eerste deel van ‘Mijn vader is een detective’, heeft de speurneus niet meer, hij heeft meer klanten en daarom kan hij zich het ook veroorloven voor niets het veertienjarige meisje Mara (Tara Hetharia) te helpen (ondanks dat ze hem haar spaargeld aanbiedt). Mara’s moeder Ramira is al een paar dagen verdwenen. De handlezeres woont samen met haar dochter in Het Paradijs, een kunstenaarscollectief ergens afgelegen in de bossen, bij een idyllisch meer. Mara heeft de politie nog niet ingeschakeld, een paar jaar geleden verdween Ramira immers ook al spoorloos, na een ruzie met haar kunstenaarsvriendje Jesse (Jesse Faber). Toen bleek ze gewoon bij haar moeder te logeren. Maar ja, die is vorig jaar overleden… Volgens Mara spookt het sinds Ramira van de aardbodem verdwenen is, maar de drie tieners zetten daar hun vraagtekens bij. Max belooft de volgende dag een kijkje te gaan nemen en wanneer Sam en Ortwin zien dat Sterre ook van de partij is, besluiten zij ook maar mee te gaan.

Het lijkt inderdaad te spoken in Het Paradijs. Opeens steekt er een wind op, de kleding van de in het meer zwemmende jongens verdwijnt en op het terrein geparkeerde verlaten tram begint plotseling te rinkelen. Sterre sluit vriendschap met de aparte Mara, die ondanks haar tegengestelde beweringen helemaal niet zo onder de indruk lijkt te zijn van haar moeders verdwijning. Ondertussen snuffelt Max wat rond, maar ook Sam en Ortwin geven hun ogen en oren goed de kost. Er is iets niet pluis in Het Paradijs. De vijf bewoners (Mara, haar moeders vriend Jesse, en zijn moeder Aurora (Willeke van Ammelrooy) en haar tante Helen (Peggy-Jane de Schepper) en haar oom Chris (Daniël Boissevain) weten meer van het lot van Ramira. Maar wat?

Ten opzichte van de eerste film is ‘De wet van 3’ een verbetering. Het beperkte budget is beter ingezet. Zo is er geen gebruik gemaakt van knullige special effects (de foeilelijke papegaai uit deel 1 staat bij veel kijkers nog op het netvlies gebrand), maar heeft het filmmakersduo Zebi Damen (scenario) en Will Wissink (regie) met minimale middelen (kaarsen, wicca-achtige ornamenten) een mystieke sfeer weten te creëren. De dialogen zijn dit keer gelukkig verstoken van hippe – en daardoor onnatuurlijke – uitspraken. Ook het scenario zit – tot het onaannemelijke eind – veel beter in elkaar. In tegenstelling tot veel jeugdfilms is het in ‘De wet van 3’ relatief lang gissen naar de ware toedracht van het mysterie en dat is best prettig. Helaas is het met het acteerwerk in bepaalde gevallen wel mis. Teksten worden zonder enige flair of gevoel opgelepeld en hun mimiek hebben enkele (jonge) acteurs nog niet ontdekt. Dat leidt wel wat af, maar gelukkig maakt het vlot vertelde verhaal veel goed. ‘Mijn vader is een detective: De wet van 3’ is een met enthousiasme gemaakte, spannende film, die kinderen in de leeftijdscategorie van 9 tot 14 best zal vermaken.

DVD-release: 24 november 2011