Mindhunters (2004)

Regie: Renny Harlin | 106 minuten | actie, misdaad, horror, thriller | Acteurs: Eion Bailey, Clifton Collins Jr., Will Kemp, Val Kilmer, Jonny Lee Miller, Kathryn Morris, Christian Slater, LL Cool J, Patricia Velasquez

Een eerste indruk van een film is niet altijd juist. De titel, cast en poster doen direct denken aan een nieuwe actiefilm met veel geweld, veel special effects, weinig verhaal en weinig kwaliteit. Hoewel het verhaal inderdaad niet veel om handen heeft blijkt er nog een flinke dosis spanning te vinden in deze niet onaardige thriller.

De cast bestaat onder andere uit John Lee Miller (‘Hackers’, ‘Trainspotting’), Val Kilmer (‘Heat’, ‘The Salton Sea’), Christian Slater (‘True Romance’, ‘Windtalkers’), LL Cool J (‘Deep Blue Sea’, ‘S.W.A.T.’) en Kathryn Morris (‘Minority Report’, ‘Paycheck’). Namen waarmee je alle kanten op kan. Op LL Cool J hebben alle acteurs bewezen in staat te zijn tot goede prestaties, maar er staan ook wel erg slechte films op de CV’s. In ‘Mindhunters’ blijft iedereen een beetje op matig niveau kwakkelen, geen lust voor het oog, maar nog net niet irritant. Overigens zijn de Nederlandse acteurs ook vertegenwoordigd. Antonie Kamerling en Daniël Boissevain staan tussen de credits maar dan wel als ‘man in the bar’ en ‘second man in the bar’.

De Nederlandse bijdrage is achter de schermen een stuk groter dan de cameo van Kamerling en Boissevain. De film is opgenomen in Nederland, de Haagse Hogeschool fungeerde als FBI hoofdkwartier.

Het verhaal begint goed, enigszins clichématig, maar lekker spannend. Wanneer de hoofdrolspelers gezamenlijk op een eiland worden gedumpt en de eerste slachtoffers beginnen te vallen, scriptschrijvers bedankt voor de originaliteit, komt ook de geloofwaardigheid en daarmee de interesse tot een pijnlijke dood. Vergelijkbaar met de recente film ‘Identity’ gaat het voornamelijk om zoveel mogelijk levens te nemen op originele manieren zonder dat de kijker door heeft wie er aan het moorden is geslagen. Dit laatste is overigens veel te oppervlakkig uitgewerkt, er is veel meer aandacht besteed aan trucjes om personages uit te schrijven dan aan bijvoorbeeld een motief voor de dader, blame it on insanity!

‘Mindhunters’ wankelt regelmatig maar is toch van begin tot eind spannend. Een prima film om met een vriendengroep in de bioscoop te bekijken maar verwacht na afloop niet al te veel gespreksstof.

Alex van Wankum

Bioscooprelease: 8 juli 2004