Mindscape (2013)

Regie: Jorge Dorado | 95 minuten | drama, thriller | Acteurs: Taissa Farmiga, Mark Strong, Indira Varma, Brian Cox, Antonia Clarke, Noah Taylor, Jessica Barden, Saskia Reeves, Rod Hallett, Richard Dillane, Clare Calbraith, Alberto Ammann, Sanny van Heteren, Molly Malcolm, Julio Perillán, Frida Palsson

Hoe betrouwbaar zijn herinneringen? Is een herinnering per definitie geen gekleurd beeld van een gebeurtenis? De psychologische thriller ‘Mindscape’ gaat met deze interessante en uitdagende vragen aan de slag en dat heeft in een spannende film geresulteerd.

In ‘Mindscape’ draait het om John Washington (Mark Strong). Na een traumatische gebeurtenis heeft deze rechercheur (die de gave heeft om in het geheugen van mensen binnen te dringen) zichzelf enige tijd buitenspel gezet. Maar zijn diensten worden opnieuw gevraagd als zijn oude baas (Brian Cox) hem vraagt om de zestienjarige Anna (Taissa Farmiga) te ondervragen. Washington moet uitzoeken of dit meisje een sociopate of het slachtoffer van een trauma is.

Dit regiedebuut van Jorge Dorado is een interessante mindfuck geworden. De Spaanse cineast geeft maar mondjesmaat informatie over Anna vrij en daardoor ontstaat een beklemmend kat-en-muisspel tussen de puber en rechercheur. Farmiga is perfect gecast als ogenschijnlijk onschuldig grietje met een duister verleden. Het personage is enigmatisch en creepy. Anna verbergt iets, maar je weet niet wat. Haar ijskoude blik en priemende ogen verhullen een hoop. Ook Strong is goed op dreef. Zijn droevige uitstraling en breekbare blik vertellen meer dan de warrige flashbacks over het verleden van de rechercheur. Je voelt zijn pijn.

Het speurwerk naar wat echt en nep is, levert een paar huiveringwekkende scènes op. Het interessante aan deze film is dat de herinneringen die je te zien krijgt, niet de absolute waarheid hoeven te zijn. Anna is nu niet de meest betrouwbare vertelster. Ook de bagage die Washington meeneemt naar zijn trips naar het geheugen van Anna vertroebelen het beeld van wat er daadwerkelijk gebeurd is. Je zult ‘Mindscape’  meerdere keren moeten bekijken om te weten te komen wat er werkelijk gebeurd is.

Ook visueel mag dit debuut er zijn. Het donkere kleurgebruik is stemmig en goedgekozen. Het versterkt de donkere, melancholische sfeer.

‘Mindscape’ verschijnt dinsdag 26 augustus 2014 op DVD.