Mini en de muggen – Cykelmyggen og minibillen (2014)

Regie: Jannik Hastrup, Flemming Quist Møller | 74 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Olivier Banga, Echica Florijn, Levi van Kempen, Nine Meijer, Lucas Dietens, Thomas van Goethem

Hoewel het niet de eerste keer is dat de muggen Egon en Dagmar een spannend bioscoopavontuur beleven (‘Fietsmug & Dansmug’ kwam in 2008 uit in de Nederlandse filmhuizen), is het niet noodzakelijk om die eerste film te zien voor je met je kinderen aan ‘Mini en de muggen’ begint. De Deense animatiefilm ‘Mini en de muggen’ is een losstaand verhaal binnen het universum van Fleming Quist Møller.

Dagmar en Egon hebben na hun avonturen in ‘Fietsmug & Dansmug’ hun roeping gevonden als acrobaten bij een rondtrekkend insectencircus. Mini, de werkelijke hoofdpersoon van de film, wordt gepest door de behendige vlo Miranda. Ze kleineert hem en jut hem op om Dagmars circusact te verstoren. Wanneer Dagmar daarbij van het koord valt en haar voet bezeert is iedereen boos op Mini en hij vlucht het bos in als hij hoort dat hij een pak slaag zal krijgen. De kleine kever is doodsbang, maar wanneer hij de beruchte roversbende ontmoet, wordt hij nog veel banger. Terugkeren naar het circus is echter geen optie, vindt hij, dus als de rovers hem een plekje in hun midden aanbieden, hapt hij toe. De rovers willen dat hij hen helpt om honing te stelen van de bijen, maar dat gaat faliekant mis. Ondertussen mist Dagmar Mini heel erg, en spoort ze Egon aan hem te gaan zoeken.

Het eerste wat opvalt aan ‘Mini en de muggen’ zijn de prachtige animaties. De kleuren spatten van het scherm en het is alsof alle kleurpotloden in de grootste kleurdoos die je kunt vinden gebruikt zijn. De tekeningen zijn bijzonder gedetailleerd en het kan haast niet anders dat de animators ter voorbereiding op de film regelmatig met hun schetsblok op hun buik in het gras hebben gelegen. De visuele grapjes zijn talrijk: neem alleen al de bijzondere verdwijn-/verkleedtruc van een van de vlooien! Het inventieve uiterlijk van de leden van de roversbende valt ook in positieve zin op. Daarnaast is de muziek een lust voor het oor. De jazzy score past uitstekend bij de sfeer van de film.

Het verhaal van ‘Mini en de muggen’ is van een klassieke eenvoud, maar alleszins niet voorspelbaar. De filmmakers hebben er meerdere levenswijsheden in gestopt, waar – zeker tegenwoordig – zelfs volwassenen nog iets van op kunnen steken. Daarnaast barst het van de humor en energie, zodat het verhaal geen moment inzakt. Met zulke charmante personages mogen deze muggen, kevers, mieren, bijen en vlooien ons nog wel langer plagen. Respect voor deze insecten!

Bioscooprelease: 8 oktober 2015
VOD-release: 11 mei 2016
DVD-release: 11 mei 2016