Minority Report (2002)

Regie: Steven Spielberg | 145 minuten | actie, drama, thriller, misdaad, science fiction | Acteurs:  Tom Cruise, Max von Sydow, Colin Farrell, Steve Harris, Neal McDonough, Patrick Kilpatrick, Jessica Capshaw, Samantha Morton, Daniel London, Michael Dickman, Matthew Dickman, Lois Smith, Tim Blake Nelson, George Wallace, Ann Ryerson, Kathryn Morris, Tyler Patrick Jones, Dominic Scott Kay, Arye Gross, Ashley Crow, Mike Binder, Joel Gretsch, Jessica Harper, Bertell Lawrence, Jason Antoon

Futuristische actiefilm van de hand van Steven Spielberg, die aan de oppervlakte genoeg vermaak brengt om van te genieten, maar die tegelijkertijd ook ethische thema’s aansnijdt, vragen oproept over misdaadbestrijding en de grenzen die een samenleving kan opzoeken bij het beperken van fundamentele rechten. Drie zogeheten “PreCogs”, helderziende kinderen van ex-drugsverslaafden, beleven moorden voordat ze gepleegd worden. De drie, Arthur, Dashiell en Agatha genaamd (voornamen van drie bekende misdaadschrijvers – Conan Doyle, Hammett en Christie) worden door de overheid in een tank in leven gehouden. Hun visioenen worden op grote schermen geprojecteerd en met deze beelden kan de PreCrime eenheid op tijd ingrijpen en de dader van een nog niet gepleegde moord arresteren.

Eén van de meest prangende vragen die ‘Minority Report’ oproept, is in hoeverre mensen veroordeeld kunnen worden voor een misdrijf die nog ze niet hebben begaan? Het hoofd van de PreCrime eenheid, John Anderton (Tom Cruise) heeft er geen moeite mee. Zoals hij aan Danny Witwer (Colin Farrell), een nieuwsgierige ambtenaar van het ministerie van Justitie, uitlegt: ze hadden hun misdaad echt wel gepleegd en nu wordt dit voorkomen zonder slachtoffers. Een succesvolle methode, want zoals infomercials vertellen: er worden geen moorden meer gepleegd in Washington D.C. Reden dat Witwer een kijkje komt nemen is vanwege een te houden referendum om PreCrime landelijk in te voeren. Zwak puntje in de verhaallijn hierbij, is hoe drie “PreCogs” moorden in het hele land kunnen gaan voorspellen? In elk geval maakt Anderton’s baas Lamar Burgess (Von Sydow) zich grote zorgen over de inmenging van Justitie.

De drie mannen leveren alledrie goed acteerwerk. Cruise laat nog maar weer eens zien, dat hij meer is dan ‘eye candy’ en echt kan acteren, Farrell is de perfecte jonge hond en Von Sydow heeft met zijn uitstraling en sonore stem een soort natuurlijk overwicht.

De plot komt pas echt goed op gang, als Anderton ‘getuige’ is van de visioenen van de PreCogs over de volgende moord en hem als dader aanwijzen voor de moord op een man die hij niet kent. Anderton is ervan overtuigd dat hij erin wordt geluisd. Hij gaat op zoek naar een afwijkende gedachtenstroom in de visioenen van één van de PreCogs, een zogenoemd “Minority Report”. Dit geeft Spielberg de gelegenheid om een zowel vertrouwde als beangstigende blik op een mogelijke toekomst te werpen, waarin reclames op personen worden toegesneden, pakken cornflakes en kranten gebruik maken van bewegende beelden en er grote snelwegen horizontaal en verticaal door de hoofdstad lopen. Er is tevens een enorme persoonscontrole door middel van irisscans, iets waar de vluchtende Anderton natuurlijk veel nadeel van ondervindt. Achtervolgd door Witwer en diens team, kruist hij het pad van een gestoorde (en snipverkouden) chirurg (memorabele rol van Stormare), de “moeder” van het PreCog systeem dr. Hineman (Smith, eveneens erg sterk) en diverse andere buitenissige karakters. Als hij Agatha (Samatha Morton) bevrijdt uit haar tank en meeneemt, komt hij steeds dichter bij de fatale confrontatie die de “PreCogs” hebben gezien. Ondersteund in strak grijs en blauw camerawerk van Kaminski en de muziek van Willams (beiden vaak vaste krachten) weet Spielberg met veel visuele flair, actie en spanning, toch meer te brengen dan een standaardfilm.

‘Minority Report’ is gebaseerd op een kort verhaal van Philip K. Dick (tevens bekend van andere science-fiction films die dieper gaan dan op het eerste oog lijkt, zoals ‘Total Recall’ en ‘Blade Runner’) Naar verluidt liet Spielberg allerlei wetenschappers hun visie op de toekomst van 2054 geven – en werden die ideeën verwerkt in de film. Met Dick’s intelligente en originele uitgangspunt brengt Spielberg zijn eigen creatieve genie mee en maakt hij een thriller die op alle fronten scoort.

Hans Geurts

Waardering: 4

Bioscooprelease: 26 september 2002