Minuscule en de mierenvallei – Minuscule – La vallée des fourmis perdues (2013)

Regie: Hélène Giraud, Thomas Szabo | 89 minuten | animatie, avontuur, familie

Een film zonder gesproken woord, dit is een weinig voorkomend gegeven anno 2014. Toch hoeft dit geen onoverkoombaar obstakel te zijn, dit bewijst ‘Minuscule en de mierenvallei’. Dit mieren-drama, gebaseerd op de gelijknamige televisieserie, laat zien dat de handelingen van de geanimeerde insecten genoeg zijn om een verhaal te vertellen. Dat het verhaal verder niet heel bijzonder is maakt eigenlijk niet uit in deze (stem)acteur-loze film, het blijft vermakelijk om naar te kijken.

Op een afgelegen plek worden de overgebleven spullen van een picknick omgetoverd tot de overwinningsprijs van een oorlog tussen rivaliserende mierenkolonies. Midden in de sprookjesachtige natuur komen de mieren verschillende obstakels tegen. Met de hulp van een lieveheersbeestje proberen de zesvoeters hun trofee te beschermen tegen een kwaadaardige mierenkolonie. De charme van ‘Minuscule en de mierenvallei’ zit hem letterlijk en figuurlijk in het kleine. In een over gecompliceerde wereld is een film die de eenvoudigheid van het insecten-bestaan afbeeld soms wel een verademing.

Waar veel animatiefilms met dieren in de hoofdrol al snel antropomorfische eigenschappen aan de beesten toekennen is dit in ‘Minuscule’ niet het geval. Hier zijn de mieren namelijk gewoon mieren en de lieveheersbeestjes gewoon lieveheersbeestjes. Wel zijn er een aantal dingen te ontdekken die afkomstig zijn uit het sociale van de mens maar dit is tot in het minimale gelaten. Op die manier komt ‘Minuscule’ misschien iets dichter bij de ‘echte’ natuur dan de gemiddelde animatiefilm. Toch is er ook nog plaatst voor het buitennatuurlijke. Zo weten de mieren bijvoorbeeld op ingenieuze wijze dingen als vuurpijlen en anti-insectenspray om te vormen naar heuse oorlogswapens.

‘Minuscule en de mierenvallei’ is een mooi gemaakte aandoenlijke film. Door vanuit de natuur in plaats van de mens te denken wordt een min of meer unieke richting ingezet. Deze is gewaagd, maar daarom niet minder succesvol.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 24 april 2014
DVD-release: 18 augustus 2014