Misfit (2017)

Recensie Misfit CinemagazineRegie: Erwin van den Eshof | 86 minuten | komedie | Acteurs: Djamila, Bente Fokkens, Niek Roozen, Jolijn Henneman, Jill Schirnhofer, Fenna Ramos, Donny Roelvink, Défano Holwijn, Chris Tates, Eddy Zoey, Gio Latooy, Sara Ras, Luca Gilliot, Mirja Poelstra, Menno Slot

Het gaat best goed met tiener Julia. Ze woont in Amerika in een fijn huis, heeft leuke vrienden en is behoorlijk populair op social media. Met haar vlog trekt ze duizenden fans, ze kan goed zingen en de toekomst lacht haar dan ook toe. Maar dan komen haar ouders met het onzalige idee om terug te keren naar Nederland. Wat moet ze nu in dat regenachtige land, waar ze niemand kent? Maar Julia zit niet bij de pakken neer en treedt haar nieuwe leven op een Nederlandse middelbare school met opgeheven hoofd tegemoet. Tot ze de VIP squad tegenkomt…

‘Misfit’ is een film voor en over tieners. Het is alleen jammer dat het ook gemaakt lijkt door tieners. De plot hangt van clichés aan elkaar en wordt nergens grappig of zelfs maar vermakelijk. Elke wending in het verhaal zie je al van ver aankomen.

Wat heeft de film de doelgroep dan te bieden? De hoofdrol wordt gespeeld door de beroemde Nederlandse YouTube-ster Djamila (ten tijde van het uitkomen van de film 25 jaar), die misschien nog wel eens de miljoen abonnees aan gaat tikken. Djamila is ooit gaan vloggen omdat ze het Nederlands spreken mist, na haar verhuizing naar Texas. Zingen kan ze, maar dat dit haar eerste stap op acteergebied is, is duidelijk te merken.

Jammer genoeg weet de regisseur Erwin van den Eshof (bekend van ‘Popoz’, ‘Zombibi’ en ‘Dood eind’) ook uit de overige castleden niet bepaald het beste naar boven te halen. Niemand lijkt zich comfortabel te voelen op de set, dialogen komen er ongemakkelijk uit en het scenario geeft hen ook weinig houvast. De situaties zijn over de top en ongeloofwaardig.

Technisch is er weinig op ‘Misfit’ aan te merken, al had de film best wat meer van het visueel aantrekkelijke ‘100 % Coco’ mogen hebben. Trouwe fans van de bekende YouTubers die hun opwachting in de film maken zullen de film toch wel gaan kijken, maar laat ze hun verwachtingen toch maar iets temperen.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 27 september 2017
DVD-release: 8 februari 2018