Miss Bala (2019)

Recensie Miss Bala CinemagazineRegie: Catherine Hardwicke | 104 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Gina Rodriguez, Thomas Dekker, Vivian Chan, Barbarella Pardo, Cristina Rodlo, Sebastián Cano, Gaby Orihuela, Damián Alcázar, Ricardo Abarca, Ismael Cruz Cordova, Erick Delgadillo, Mikhail Plata, Jorge Humberto Millan Mardueño, Job Sarmiento, Roberto Sosa

De cover van ‘Miss Bala’ belooft een lekkere spicy actiefilm waarin een mooie dame en een machinegeweer de aandacht opeisen. In dit geval Gina ‘Jane The Virgin’ Rodriguez. Wat op het eerste gezicht lijkt op een kloon van ‘Everly’ (het Salma Hayek-vehikel uit 2014) blijkt in de praktijk een soort caloriearme lightversie van ‘Sicario’. Never judge a book by it’s cover dus…

In ‘Miss Bala’ draait het om Gloria Meyer (Rodriguez). Deze winnares van een schoonheidswedstrijd is getuige is van een moord. Vervolgens wordt ze gedwongen door een gangsterbaas om voor hem te werken en haar mond te houden. Al snel belandt ze in een gevaarlijk spel dat gespeeld wordt door de CIA, de Drug Enforcement Administration en de bendeleider.

‘Miss Bala’ wordt als actiefilm in de markt gezet, maar dat is een kwestie van verkeerde marketing. De kans is heel klein dat iemand die graag naar gewelddadige gevechten, kogelregens en brute stunts erg blij wordt van deze productie. Deze film van Catharine Hardwicke belooft veel, maar maakt weinig waar. Iets dat voor het gehele oeuvre van deze dame geldt. Ga maar na: ‘Twilight’ gaat over vampiers maar is een zwijmelfilm voor tienermeiden. ‘Red Riding Hood’ beloofde een film over weerwolven, maar verloor zichzelf in een truttig mysterie. ‘Miss Bala’ gaat over drugkartel en bendes, maar draait vooral over een beautyqueen die op de verkeerde plek belandt.

De actie is saai, het acteerwerk niet heel sterk en het verhaal vlak. Wat rest is een suffe film met een mutserige heldin, een idiote finale en een tenenkrommend begin. Als een film opent met een scene begeleid door een liedje waarin bijna letterlijk gezongen wordt wat in de scène te zien is, sta je met 1-0 achter. Dat is gewoon minachting voor je publiek.

‘Miss Bala’ is een overbodige film. Leuk voor de cast en crew die hier wat geld mee hebben verdiend, maar de rest van de wereld kan deze film maar zo snel mogelijk vergeten.

DVD- en blu-ray-release: 17 juli 2019