Miss Homeless (2009)

Regie: Daniel Lambo | 61 minuten | komedie | Acteurs: Frederike Migom, Tracee Westmoreland

‘Eigenzinnig’ is een goed woord voor deze mockumentary met echte daklozen die gaat over een fictiefilm over daklozen. Volgt u het nog?

Nicole is getrouwd met een Belgische regisseur, die na twaalf jaar strijd eindelijk een film over een dakloze vrouw mag maken. Nicole is zelf actrice, en ze ging er eigenlijk al vanuit dat zij deze rol zou mogen vertolken, maar haar man denkt daar anders over. Om hem zijn ongelijk te bewijzen, gaat ze undercover met een cameraman. Ze doorzoekt samen met haar beste vriendin een markt naar de vieste kleren die ze kan vinden. Met niets dan een Lidl-tas met daarin een slaapzak verdwijnt ze in het straatleven van Brussel.

Meteen de eerste nacht wordt ze geconfronteerd met het feit dat de straat geen veilige plek is. Als vrouw is ze een makkelijk doelwit, en ze doet bijna geen oog dicht. De dagen erna leert ze andere daklozen kennen, die met haar hun leven bespreken. Niet iedereen wil echter vrienden worden, het is immers ieder voor zich op de straat. In een daklozenopvang leert ze Louis kennen, een alcoholistische goedzak. Hij ziet meteen dat ze niet echt dakloos is, maar hij is bereid haar de kneepjes van het vak te leren.

Zo leert ze bedelen, plassen op straat, schreeuwen tegen objecten zonder duidelijke reden, en eten uit een vuilnisbak. Dan komt ze echter tot een verschrikkelijke ontdekking, en stort haar hele wereld in. Opeens is ze alles kwijt en heeft ze écht geen thuis meer. Ze gaat op zoek naar een meer langdurige opvang, en daar raakt ze genomineerd voor de Miss Homeless-verkiezing.

Het documentaireachtige ‘Miss Homeless’ is erg rauw. Het is zwart-wit gefilmd, met veel wiebelige beelden en mensen die in de camera spreken alsof ze worden geïnterviewd. Het is geen echte documentaire, want de hoofdpersonages zijn acteurs. De bijrollen zijn daarentegen wel daklozen, die improviseren en hun eigen ervaringen en verhalen gebruiken in de film. De Miss Homeless is ook een echte wedstrijd, waarbij een jaar lang gratis onderdak gewonnen kan worden.

Ondanks het zware onderwerp is  het geen overdreven melodramatische film. Af en toe kan er zelfs voorzichtig wel gelachen worden, en echte traanmomenten zijn er niet. ‘Miss Homeless’ is vooral een bijzondere film, met sympathieke personages. De echtgenoot is misschien onnodig suf en onaardig, maar de karakters van de straat maken dat weer goed.

‘Miss Homeless’ is een goed voorbeeld van een film die met weinig middelen is gemaakt. Ook met weinig mensen trouwens, want Daniel Lambo neemt in zijn eentje de rollen van regisseur, schrijver, producer, editor en camera op zich. Lambo is ook geen nieuwkomer in het Belgische filmlandschap, hij heeft al vele shorts en een televisieserie op zijn naam staan. Deze film is deel van de Actes Belges box, waarin eigenzinnige Belgische films verzameld zijn. Hierin worden de films verzameld die ‘zich hebben bevrijd van taboes, genres en labels.’ De daklozen onder de films, zullen we maar zeggen.

Mirte Brethouwer

DVD-release: 4 februari 2014 (DVD-box Actes Belges)