Miss You Already (2015)

Regie: Catherine Hardwicke | 112 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Toni Collette, Drew Barrymore, Paddy Considine, Tyson Ritter, Dominic Cooper, Jacqueline Bisset, Sophie Brown, Ryan Baker, Grace Schneider, Eleanor Stagg, Emily Trappen, Lucy Morton, Mem Ferda, Frances de la Tour

‘Miss You Already’ vertelt het verhaal van Jess en Milly, twee beste vriendinnen sinds hun lagereschooltijd. Ze deelden alles, al was Milly vaak nét iets eerder: met het zoenen van een jongen (dezelfde!) en de eerste seksuele ervaring. Er is één ding waarmee Milly (Toni Collette) echter haar hartsvriendin naar de kroon stak, en dat was moeder worden. Haar rockster-vriendje Kit (Dominic Cooper) reageerde echter onverwacht zo positief op het blauwe streepje op de zwangerschapstest, dat Milly’s leven inmiddels compleet is: twee kinderen, een prachtig huis in Londen en een goedbetaalde baan als PR-functionaris. Jess (Drew Barrymore) leidt een iets eenvoudiger leven, op een woonboot, met haar echtgenoot Jago (Paddy Considine). Omdat Jess niet langer alleen maar als ‘tante’ gezien wil worden, maar ook zelf graag voor een kindje wil zorgen, proberen ze – tevergeefs tot nu toe – zwanger te raken.

Maar zoals aan het begin van ‘Miss You Already’ al wordt verklapt (en toegegeven, de titel laat ook al weinig te raden over), gebeurt er iets dat hun wereld op zijn kop zet. Milly krijgt borstkanker en moet de hele medische molen in. Chemokuren, borstamputatie, MRI-scans, uitzaaiingen… En ondertussen raakt Jess – na een IVF-behandeling – toch in verwachting. Maar hoe vertelt ze dat haar beste vriendin, terwijl die haar dagen op aarde inmiddels schijnt te kunnen tellen en de steun van Jess nu meer dan ooit nodig heeft?

Op papier lijkt ‘Miss You Already’ waarschijnlijk een tearjerker van de hoogste klasse, maar dat valt reuze mee. Dat komt voor een groot deel omdat het personage van Milly niet de standaard-held is zoals in veel van dit soort films. Natuurlijk is het verschrikkelijk om als moeder van opgroeiende kinderen de dood onder ogen te moeten zien en je moet wel een hart van steen hebben wil je niet geraakt worden door de boze, verdrietige uitroep van dochtertje Scarlett wanneer haar verteld wordt dat haar moeder niet meer beter wordt. Maar bovenal versterkt de kanker Milly’s egoïstische karakter en haar ijdelheid. Is het verliezen van haar blonde lokken na de eerste paar chemokuren nog overheen te komen, wanneer ze haar borsten kwijtraakt, raakt ze ook een deel van haar eigenwaarde kwijt. Dat probeert ze terug te verdienen door een affaire te beginnen. Wanneer Jess daarachter komt, net wanneer ze haar vriendin het heuglijke nieuws wilde vertellen, is dat de druppel en wordt de vriendschap even in de koelkast gezet.

De rollen zijn goed ingevuld, Toni Collette is ijzersterk in haar vertolking van de niet altijd even sympathieke Milly, terwijl Drew Barrymore een rol als deze – op haar lijf geschreven – waarschijnlijk zelfs zonder regie-aanwijzingen van Catherine Hardwicke had kunnen doen. Maar desondanks overtuigt ze in haar warme en humoristische rol. Paddy Considine is altijd fijn om te zien en hier is hij prima op zijn plek als Jess’ partner, die vindt dat het tijd wordt dat ze nu eens hun eigen leven gaan leiden in plaats van altijd naar Milly’s pijpen te dansen. Tenslotte wordt Collette omringd door Dominic Cooper, die als echtgenote van een kankerpatiënt ook niet altijd weet hoe hij moet reageren, maar wel zijn best doet en Jacqueline Bisset, die Milly’s moeder speelt en er na een succesvolle carrière als actrice eindelijk eens voor haar dochter kan zijn.

Wat niet zo goed werkt in de film is eigenlijk waar het helemaal om draait: de vriendschap tussen Milly en Jess. Waarom zijn ze na al die jaren nog steeds bevriend? Het lijkt meer een vriendschap uit gewoonte dan dat er écht door beide vrouwen plezier aan beleefd wordt. De montage aan het begin van de film is nog wel geloofwaardig, maar je zou eerder verwachten dat de twee in hun dertiger jaren al lang uit elkaar gegroeid zouden zijn. Maar door de slim geschreven personages, die net wat anders reageren dan je in het platgetreden genre mag verwachten, de soms humoristische dialogen, enkele verrassende muziekkeuzes en de goede cast weet ‘Miss You Already’ alsnog te boeien.

Bioscooprelease: 7 april 2016
DVD- en blu-ray-release: 12 augustus 2016