MissiePoo16 (2007)

Regie: Anna van der Heide | 9 minuten | korte film | Acteurs: Annabel van Lieshout, Saskia Temmink, Michaël van Buuren, Bella Schoneveld, Lilou Dekker

‘MissiePoo16’ is een kort filmpje dat start met vlot aan elkaar gemonteerde beelden, foto’s, emoticons en vrolijke beelden, begeleid door de begintunes van de eighties hit “”Girls Just Wanna Have Fun”” van Cyndi Lauper. MissiePoo16 is de internetnaam van veertienjarige Rosan, die samen met haar moeder en zusje woont in een plaats waarvan ze de naam niet wil vertellen, omdat ze niet gekidnapt of gestalkt wil worden (verstandig!). Ze heeft besloten een videodagboek te houden en zoals veel tieners heeft ze zo haar problemen die ze graag aan iemand – of in dit geval iets – kwijt wil.

Annabel van Lieshout is een overtuigende Rosan, ze vertedert, ze is grappig, spontaan maar laat je ook schrikken als ze vertelt wat de vriend van haar moeder gedaan heeft. Haar moeder, Lies, gaat “nog steeds” uit en Rosan ergert zich daar aan. Wat ze echter nog erger vindt is de nieuwe vriend van haar moeder, Ernest. Ze kan hem niet uitstaan en griezelt van zijn borsthaar en ongeschoren baardje. Ze ziet hem als een indringer en haat het feit dat hij de relatie tussen haar en haar moeder verstoort. Rosan houdt heel veel van haar moeder, ze noemt haar als nummer een bij de dingen waar ze veel van houdt. In die top vijf staat ook troosten, daar is ze goed in. Haar beste vriendin Kim heeft veel troost nodig omdat ze veel vriendjes heeft (gehad) en dus ook liefdesverdriet wat daar bij hoort. Haar moeder heeft troost nodig omdat Ernest haar verlaat. Maar wie troost Rosan eigenlijk zelf? Het meisje blijkt meer alleen dan ze wil toegeven en dat is erg triest.

Hoewel ‘Missiepoo16’ een fictieve film is, is het goed voor te stellen dat er veel kinderen worstelen met dezelfde gevoelens van eenzaamheid en onbegrip. ‘Missiepoo16’ is daarom een mooie en herkenbare weergave van de hedendaagse tienercultuur. Een sterk filmpje, dat terecht winnaar van het Gouden Kalf voor Beste Korte Film 2007 werd.