Mission: Impossible – Fallout (2018)

Recensie Mission: Impossible - Fallout CinemagazineRegie: Christopher McQuarrie | 147 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Tom Cruise, Henry Cavill, Ving Rhames, Simon Pegg, Rebecca Ferguson, Sean Harris, Angela Bassett, Vanessa Kirby, Michelle Monaghan, Wes Bentley, Frederick Schmidt, Alec Baldwin, Liang Yang, Kristoffer Joner, Wolf Blitzer

Het was toendertijd een iconisch beeld: Tom Cruise die als superspion Ethan Hunt een zwaar beveiligde CIA-kluis binnen komt zweven om een geheim document te ontvreemden. In een heerlijk spanningopdrijvend laag tempo zakt hij ondersteboven de witte ruimte in, bewegings- en geluidssensoren ontwijkend. En net als hij beneden aankomt, krijgt hij het signaal dat er een CIA-medewerker op het punt staat om de kluis te betreden.
De scène duurt al met al slechts enkele minuten, maar door het puntje-van-de-stoel karakter voelt het allemaal veel langer aan.

Dat origineel, van de hand van regisseur Brian de Palma, is 22 jaar na verschijning nog altijd een toonbeeld van visueel actiespektakel. Hoewel inhoud niet altijd even veel aandacht krijgt als stijl, is de film een blauwdruk voor het genre geworden. Ook ’Fallout’, nummer zes is de reeks ‘Mission: Impossible’-films, sleutelt niet aan de formule. Groteske actiescènes voeren andermaal de boventoon. En dat geeft wederom een groot kijkplezier.

‘Fallout’ gaat verder waar deel vijf, ‘Rogue Nation’, eindigde. De film opent met een korte uiteenzetting van wat er zich in die voorganger afspeelde én, om de zaken niet te ingewikkeld te maken, wat er in dit deel staat te gebeuren. In het kort komt het hier op neer: De overblijfselen van het Syndicaat, een misdaadorganisatie die in ‘Rogue Nation’ door Hunt en zijn team leek opgedoekt, hebben hun criminele plannen nog geen vaarwel gezegd. Met de diefstal van drie met plutonium verrijkte kernbommen trachten ze de wereldhegemonie opnieuw naar hun hand te zetten. Aan Hunt en consorten daar een stokje voor te steken.

Inderdaad, de plot heeft niet heel veel om het lijf. Dat ‘Fallout’ in de kern ook vrij voorspelbaar is, helpt niet mee. De film speelt echter handig op die voorspelbaarheid in door de toeschouwer regelmatig op het verkeerde been te zetten. Daarnaast gooit de film ook met het aantal personages, en bijbehorende spionage-intriges, kwistig zand in de toekijkende ogen. Het spelletje van ‘niets is wat het lijkt’ wordt in ‘Fallout’ uitstekend uitgevoerd.

De grootste kracht van de ‘Mission: Impossible’-serie, en in ‘Fallout’ is dat niet anders, ligt in de actie. De skydivescène, waarin Hunt van bijna 8000 meter hoogte een helikopter uitspringt, achtervolgingen in zowel hartje Parijs als Londen en een daverend spannend slotakkoord in de bergen van het fel betwiste Aziatische gebied Kasjmir: op het gebied van de actie presenteert de film hoogtepunt na hoogtepunt. Dat de inmiddels 56-jarige Cruise daarbij nog altijd zijn eigen stunts uitvoert, is bewonderenswaardig te noemen. Bovendien worden de actiescènes niet afgeraffeld door een te snelle montage, zoals dat tegenwoordig gemeengoed lijkt, maar neemt ‘Fallout’ daadwerkelijk de tijd om de toeschouwer mee het spektakel en de bijkomende spanning in te voeren.

Want daar is de film op zijn best, als de toeschouwer simpelweg meegaat met de flow van de film. Toch zijn daar wat kleine kanttekeningen bij te maken. Zo verstoren de veelvuldige en door 3D versterkte lichteffecten, de zogenaamde lightflares, de illusie van de film. Ook door de terugkomst van de vele oude personages loopt ‘Mission: Impossible – Fallout’ het gevaar onoverzichtelijk te worden. Zo zal de toeschouwer die de vorige delen niet meer helemaal helder op het netvlies heeft staan, een hoop extra informatie moeten verwerken die kunnen afleiden van het spektakel. De gehele film lang gaat Hunt prat op het redden van onschuldige levens, terwijl hij de loopjongens van het kwaad zonder pardon om het leven brengt. De grootste slechterik mag echter gewoon zijn straf in de gevangenis uitzitten. Die dubbele moraal gaat op den duur wat storen. Zoals gezegd, het zijn slechts kleine onvolkomenheden. ‘Fallout’ bewijst vooral dat de ‘Mission: Impossible’-serie nog altijd staat als een huis.

Wouter Los

Bioscooprelease: 2 augustus 2018
VOD-release: 5 december 2018