Mission: Impossible II (2000)

Regie: John Woo | 118 minuten | actie, thriller, avontuur | Acteurs: Tom Cruise, Dougray Scott, Thandie Newton, Ving Rhames, Richard Roxburgh, John Polson, Brendan Gleeson, Rade Serbedzija, William Mapother, Dominic Purcell, Matthew Wilkinson, Kim Fleming, Christian Manon, Antonio Vargas

Met de dood van voormalig teamleider Jim Phelps (Jon Voight) in het eerste deel is Ethan Hunt (Tom Cruise) de huidige aangewezen persoon om nieuwe missies aan te nemen. Dit geeft Cruise alle ruimte om onmogelijke acties praktisch in zijn eentje uit te voeren slechts lichtelijk bijgestaan door een drietal teamleden. Wanneer er geen ingewikkelde stunts hoeven worden uitgevoerd, werken de vier pas echt als team. Gelukkig maar, want zonder die samenwerking kan er geen sprake meer zijn van een eerbetoon aan de gelijknamige serie waar niemand echt alleen werkt.

Tom Cruise is als een Jackie Chan bezig door alle (of in ieder geval de meeste) van zijn stunts zelf uit te voeren. Regisseur John Woo is gevraagd voor het tweede deel om deze actie zo cool mogelijk in beeld te brengen. Hier en daar zijn er wat op het oog onnodige acties (waarom rijdt Cruise op het voorwiel van zijn motor langs een auto die toch al op het punt staat over de kop te gaan?) om die coolheid nog extra kracht te geven wat juist storend werkt. De actie is al zo over-the-top dat zelfs James Bond zou bedanken. Daarnaast is er een scène die verdacht veel lijkt op een bekende scène uit een andere actiefilm. Zou het een willekeurige film zijn, dan beperkt dat de schade, maar die andere film is toevallig het eerste deel van ‘Mission: Impossible’ zelf.

Tussen alle acties door (en dat zijn er veel, wat uiteraard goed is voor een actiefilm) krijgen de teamleden en bad guys de kans om hun acteertalent te tonen. Dit is geen storend element, vooral omdat het ze stuk voor stuk goed af gaan. Vooral de hoofdslechterik Dougray Scott doet het goed als verloren IMF agent die mede door het verraad van zijn oude vlam de haat jegens Ethan Hunt overtuigend weet over te brengen.

Wie kan Cruise en Scott het niet vergeven dat ze beiden vallen voor de schoonheid van Thandie Newton die met lichte bewegingen van wenkbrauwen en mondhoeken complete anekdotes weet te vertellen? Wanneer ze daadwerkelijk spreekt is haar acteertalent echter van iets mindere kwaliteit. Daarentegen weet zij zich goed staande te houden bij de enkele acties waar ze bij betrokken wordt. Ving Rhames is terug om de film luchtige komische elementen te geven waar het de film helaas wat aan ontbreekt. Ditmaal maakt hij zich vooral zorgen om zijn dure kleren die hij met zijn IMF salaris blijkbaar kon verschaffen. Diezelfde kleding wordt overigens bijna zijn dood. Met elk deel wil Cruise een andere actieregisseur vragen om zijn roekeloze stunts op film vast te leggen. John Woo neemt de toorts over van Brian De Palma en zet een spectaculaire en goed gevulde actiefilm neer met hier en daar helaas net even te overdreven acties en te vaak voorkomende slow motion shots. En vergeet uiteraard de eeuwige witte duiven niet die zijn handelsmerk zijn. ‘Mission: Impossible II’ is vooral een leuke film voor hen die James Bond maar een watje vinden.

Roland Torenbeek

Bioscooprelease: 6 juli 2000