Mission: Impossible – Rogue Nation (2015)

Regie: Christopher McQuarrie | 131 minuten | actie, avontuur, thriller | Acteurs: Tom Cruise, Jeremy Renner, Simon Pegg, Rebecca Ferguson, Ving Rhames, Sean Harris, Simon McBurney, Jingchu Zhang, Tom Hollander, Jens Hultén, Alec Baldwin, Mateo Rufino, Fernando Abadie, Alec Utgoff

De ‘Mission: Impossible’-serie is in bijna alles de equivalent van de hoofdrolspeler zelf: You love or you hate it. Daar waar James Bond en zijn CIA-collega Jason Bourne de spionagefilm de afgelopen tien jaar naar een hoger realisme hebben gebracht, leeft Ethan Hunt (Cruise) nog in een wereld van zelfvernietigende boodschappen, slecht afgestelde bommen en schurken die nog slechter kunnen mikken dan Ray Charles. Regisseur en schrijver Christopher McQuarrie heeft namelijk goed begrepen dat een ‘Mission: Impossible’ (MI) niet draait om een realistische verhaallijn of verregaande diepgang, maar dat het script een goed uitgebalanceerd recept moet zijn van explosies, achtervolgingen en onnavolgbare stunts waarbij het als kijker geen kwaad kan om het verstand op nul te zetten.

Zo begint de film begint al met de echte Tom Cruise die kilometers hoog aan een vliegtuig bungelt. Erg relevant voor het verhaal is deze scène niet maar het dient het als een amuse voor het adrenalinemenu dat daarop volgt. Mede als gevolg van deze dodemansactie krijgt IMF-chef William Brandt (Renner) tijdens een hoorzitting medegedeeld dat zijn organisatie wegens diens halsbrekende capriolen wordt opgeheven. Dit levert een probleem op als de veel gekozen werknemer van maand, Ethan Hunt, nog in het buitenland achter terreurbeweging the Syndicate aan blijkt te zitten.

Overal waar Hunt vervolgens een voet zet breekt de hel los, dit tot grote ergernis van CIA-baas Hunley (Alec Baldwin). Het team dat we in deel 4 ook al zagen keert grotendeels terug om Hunt hierbij te assisteren maar kent naast onder andere Simon Pegg en Ving Rhames met Rebecca Ferguson als dubbelspionne Ilsa Faust een frisse toevoeging. Ondanks het feit dat elke inlichtingendienst achter hem aan zit reist Hunt probleemloos de hele wereld rond en dat resulteert in een grote diversiteit aan bloedstollende actiescènes in onder andere Marokko, Wenen en Londen.

De sterk getimede actie is snel gemonteerd maar niet zo schokkerig en chaotisch zoals in bijvoorbeeld de ‘Bourne’-serie. Juist daarom springen de actiescènes nog meer in het oog en stijgt de waardering voor Cruise, die ook in deze film weer al zijn stunts zelf doet. Kenmerkend voor de serie is dat hij en zijn Syndicate-tegenstanders wederom gebruik maken van bijzonder ongeloofwaardige gadgets (zoals een doorgeladen klarinet) en dat het besef van de fysieke limieten van de mens soms even plaats moet maken voor overgave aan het spektakel. De climax van de film valt gek genoeg wat tegen omdat McQuarrie hierin tracht de film spannend te houden zonder een al te actievolle omlijsting. Daarvoor heeft ‘Mission: Impossible – Rogue Nation’ simpelweg te weinig inhoud.

‘Mission: Impossible – Rogue Nation’ is een popcornfilm van de zuiverste soort maar wekt zelden irritatie op, voornamelijk omdat het zichzelf niet te serieus neemt. Het is een knipoog naar de ouderwetse stijl en breekt zodoende met de serieuze toon van de huidige spionagefilms. Als je door de onwaarschijnlijkheden, en het clichématige verhaal heen kunt kijken biedt de nieuwste toevoeging aan de serie alleszins waar voor je geld. Ethan Hunt en zijn team lijken nog lang niet uitgespeeld.

Thomas van den Berg

Bioscooprelease: 30 juli 2015
DVD- en blu-ray-release: 16 december 2015