Misura (2005)

Regie: Maaike van den Berg | 7 minuten | korte film | Acteurs: Arend van Hoorn, Gijs Assman, Loes Assman

Een man staat in de deuropening en kijkt naar buiten. De kijker ziet zijn gezicht niet. Vervolgens wandelt hij, al nieuwsgierig om zich heen kijkend, een vertrek binnen, strak ingericht met designmeubelen. Het is niet bekend of het een kantoor is, een huis of een interieurwinkel. De man is strak in het pak gekleed, zo’n type jonge accountant of ambitieuze bankmedewerker. Alleen de stropdas ontbreekt en hij heeft een zelfverzekerde uitstraling.

De verrassing is groot als de man zich voorover laat vallen op de rode loper en een paar push ups doet. Hij loopt op sokken, doet zijn colbert uit en vouwt deze netjes over een stoel. Vervolgens danst hij het vertrek rond. Deze eerste scènes van ‘Misura’ hebben een lachwekkend effect, omdat hetgeen je op het scherm ziet onverwacht is. De humor wordt nog groter als er naast de man een soort kartonnen kubus terechtkomt, welke hij in zijn dans opneemt. Als er echter in het gebouw meerdere mensen rond blijken te lopen, die de danser nauwelijks blijken op te merken, is het humoristische er een beetje af en blijf je geboeid kijken naar de ontdekkingstocht van de jongeman.

‘Misura’ is een korte experimentele dansfilm van Maaike van den Berg, haar laatste project voor de Rietveld Academie. Het gebruik van de omgeving is erg goed gedaan, het speelse van de designmeubels sluit goed aan op het vrolijke gedans van de hoofdrolspeler Arend van Hoorn. De muziek is ook prima gekozen, en vormt een prima aanvulling op de film. De film is in 2006 genomineerd geweest voor de vijfde ronde van het online open podium voor korte films New Arrivals, maar moest het afleggen tegen het Hongaarse ‘Before Dawn’ van Bálint Kenyeres. Leuk om eens gezien te hebben.

Speciale vertoning: Cinedans 2007