Mjólk – Héraðið (2019)

Recensie Mjólk CinemagazineRegie: Grímur Hákonarson | 92 minuten | komedie, drama | Acteurs: Arndís Hrönn Egilsdóttir, Sigurður Sigurjónsson, Sveinn Ólafur Gunnarsson, Þorsteinn Bachmann, Ævar Þór Benediktsson, Þorsteinn Gunnar Bjarnason, Daniel Hans Erlendsson, Hafdís Helga Helgadóttir, Siggi Holm, Alfrun Rose, Hannes Óli Ágústsson, Hinrik Ólafsson

Het kan geen toeval zijn. In het jaar dat in Nederland de boerenprotesten niet uit het nieuws zijn te verdrijven, verschijnen er kort na elkaar twee arthousefilms met hetzelfde thema in de bioscoop: het gevecht van een agrariër tegen de coöperatie waarbij de boerderij al sinds jaar en dag is aangesloten. (Europese) boeren hebben het moeilijk. Dat vertaalt zich dus ook automatisch naar de bioscoop. Het Franse feelgooddrama ‘Roxane’ van Mélanie Auffret richtte zich op de mannelijke helft van een boerenechtpaar. Het IJslandse drama ‘Mjólk’ (‘Héraðið’, of de internationale titel ‘The County’) van Grímur Hákonarson daarentegen gaat over een stoere boerenvrouw. Na de dood van haar man komt ze erachter dat ze al jaren in een leugen leeft. Vervolgens gooit ze het over een andere boeg.

‘Mjólk’ is heel wat zwaarder op de hand dan haar Franse evenknie. Het uitgestrekte IJslandse landschap, waar de kou vanaf straalt, is daar zeker debet aan. Vrijwel altijd is er wel een wollen trui of muts in beeld. De bergen, met hier en daar een geïsoleerde boerderij, zijn bedekt met een dunne witte laag, flarden mist of meedogenloze regenbuien. Maar hoofdrolspeelster Inga (Arndís Hrönn Egilsdóttir) heeft het ook niet makkelijk. Wanneer haar man nog leeft, smeekt ze hem om het anders aan te pakken. “Hoe lang is het niet geleden dat we op vakantie konden?”

Na de tragedie volgt een periode van rouw. De ontboezeming van een vriend die weet hoezeer haar man met de coöperatie verbonden was, zet Inga’s wereld op zijn kop. Ondanks haar verdriet vindt ze de kracht om tegen de coöperatie te protesteren. Eerst via een post op Facebook, later neemt ze drastischere (en eerlijk gezegd minder sympathieke) maatregelen.

Of het Inga lukt in dit plattelandsdrama de coöperatie het nakijken te geven, is vanaf het eerste moment dat ze de maffiabazen tegen de haren instrijkt te voorspellen. Daarin zit ook niet de aantrekkingskracht van dit verhaal, dat verder volgens de geijkte route verloopt. Wat ‘Mjólk’ toch tot een tip maakt is de sterke vertolking van de hoofdrolspeelster. Zij zet een veer- en daadkrachtige vrouw neer, maar de emoties mogen af en toe toch nog de overhand krijgen. Arndís vormt het kloppend hart van de film. Alle andere personages (hoewel er ook door hen degelijk acteerwerk wordt geleverd) zijn maar opvulling. Wel jammer van die weinig subtiele laatste scène, waarin Inga een liedje meezingt dat wel heel erg slaat op haar huidige situatie.

Bioscooprelease: 31 oktober 2019
DVD-release: 15 januari 2020