Moby Dick (2010)

Regie: Mike Barker | 188 minuten | avontuur, drama | Acteurs: William Hurt, Ethan Hawke, Charlie Cox, Eddie Marsan, Gillian Anderson, Billy Boyd, Raoul Trujillo, Daniyah Ysrayl, James Gilbert, Matthew Lemche, Billy Merasty, Onyekachi Ejim, Gary Levert, Richard Donat, Sandy MacLean, Glen Matthews, Stephen McHattie, Donald Sutherland, Kevin Kumar-Misir

Herman Melville’s ‘Moby Dick’ – geschreven in 1851 – wordt door velen gezien als een van de eerste literaire Amerikaanse klassiekers. Het verhaal van de verbitterde kapitein Ahab die wraak wil nemen op de gigantische witte potvis Moby Dick is al talloze malen verfilmd, met wisselend succes. De bekendste en volgens velen best geslaagde versie is die van John Huston uit 1956, met Gregory Peck in de hoofdrol. Een verrassende keuze, vond Peck zelf ook. Hij zou later gezegd hebben dat Huston zelf beter de hoofdrol op zich had kunnen nemen. Ironisch genoeg was het de bedoeling om Walter Huston, de vader van de regisseur, de hoofdrol te laten spelen, maar hij overleed toen de opnamen net van start gingen. Overigens zou Peck ruim veertig jaar later nogmaals opduiken in een ‘Moby Dick’-verfilming, een miniserie uit 1998 waarin hij Father Mapple speelde. Peck was eigenlijk al met pensioen. maar liet zich nog één keer overhalen. Het zou zijn laatste rol zijn, want hij overleed vijf jaar later op 87-jarige leeftijd.

In opdracht van het Amerikaanse filmkanaal Encore verwerkte regisseur Mike Barker Melville’s klassieke verhaal in 2010 tot een drie uur durende miniserie met William Hurt in de rol van kapitein Ahab. Het verhaal mag als bekend worden beschouwd, maar in het kort zullen we het toch maar even aanhalen. ‘Moby Dick’ wordt verteld vanuit het perspectief van de jonge avonturier Ishmael (Charlie Cox), die naar Nantucket trekt om aan boord te gaan van een walvisvaarder. In een herberg ontmoet hij de indrukwekkende, zwaar getatoeëerde Polynesische harpoenier Queequeg (Raoul Trujillo), en de twee tegenpolen ontwikkelen een bijzondere vriendschap. Samen melden ze zich bij de Perquod, het schip van de mysterieuze kapitein Ahab (William Hurt), die van plan is snel uit te varen. Niet om geld te verdienen met de verkoop van walvisolie, zoals iedereen op het schip denkt, maar om een zeer persoonlijke rekening te vereffenen met de levensgevaarlijke witte walvis Moby Dick, die hem enkele jaren geleden te grazen nam wat hem zijn schip en zijn been kostte. Met zijn obsessie voor deze alles verwoestende walvis sleept hij zijn complete bemanning mee de afgrond in.

Wat direct opvalt aan ‘Moby Dick’ is de indrukwekkende namenlijst in de cast. Naast Hurt en Cox zijn onder anderen Ethan Hawke (als Ahabs vrome eerste stuurman Starbuck), Eddie Marsan (als de ‘no nonsense’ tweede stuurman Stubb), Billy Boyd (als Elijah, die de mannen probeert te waarschuwen), Gillian Anderson (als Ahabs echtgenote) en Donald Sutherland (als Father Mapple) te zien. Allemaal halen ze een niveau dat je van hen mag verwachten. Eigenlijk valt alleen Hurt zelf licht tegen; hij lijkt er niet helemaal zeker van hoe hij Ahab neer moet zetten en oogt zelfs een tikkeltje karikaturaal. Dat komt echter vooral door de dialogen die onevenwichtig zijn (soms rauw en intens, dan weer zwaar en dramatisch aangezet). Het script volgt het verhaal nagenoeg op de voet; alleen de back stories zijn erbij bedacht. Ook hebben sommige personages grotere rollen dan in het boek, of komen figuren uit het boek juist helemaal niet voor. Voor een met beperkte middelen gemaakte miniserie oogt ‘Moby Dick’ overigens helemaal niet verkeerd. Zelfs de CGI-beelden van de walvis zien er heel behoorlijk uit en dat valt te prijzen.

Hoewel er genoeg aan te merken valt op deze versie van ‘Moby Dick’, is het allemaal vermakelijk genoeg om niet te gaan vervelen. En dat is heel knap voor een tweedelige miniserie die in totaal meer dan honderdtachtig minuten in beslag neemt. Het meer dan degelijke acteerwerk en de algehele look van de serie verraden dat hier het nodige talent aan te pas is gekomen. Fijne miniserie voor een regenachtig weekend.

‘Moby Dick’ verschijnt dinsdag 12 juni 2012 op DVD en blu-ray.