Modigliani (2004)

Regie: Mick Davis | 120 minuten | drama, biografie | Acteurs: Andy Garcia, Elsa Zylberstein, Omid Djalili, Eva Herzigova, Hippolyte Girardot, Udo Kier, Susie Amy, Peter Capaldi, Miriam Margolyes

Het leven van de Italiaanse schilder Amedeo Modigliani (1884-1920) was niet echt te benijden. Geboren in Livorno als zoon van een joodse vader en moeder, bracht hij zijn jeugd door in armoede. Al op jonge leeftijd raakte hij geïnfecteerd met tuberculose. De schade die zijn longen daardoor opliepen, in combinatie met zijn latere overvloedige drank- en drugsgebruik, werd hem uiteindelijk fataal.

Zijn tijdgenoten waren het erover eens dat Modigliani een groot schilder was, maar desondanks wist hij nooit genoeg schilderijen te verkopen om er comfortabel van te kunnen leven. Dit kwam voornamelijk omdat hij veel kansen liet lopen om zijn werk te promoten bij rijke kunstverzamelaars. Ook zat de tijdsgeest hem tegen: hij schilderde voornamelijk naakten en zijn eerste grote expositie in Parijs in 1919 werd op de eerste dag al gesloten op last van de autoriteiten, die zijn werk aanstootgevend vonden.

‘Modigliani’ is een niet heel erg waarheidsgetrouwe weergave van zijn leven. Bepaalde details, zoals de omstandigheden waarin hij stierf, zijn erg gedramatiseerd in beeld gebracht.
Ook was Modigliani’s relatie met Jeanne Hébuterne in werkelijkheid veel stormachtiger dan in deze film. Het paar stond bekend om hun regelmatig voorkomende hoogoplopende ruzies in het openbaar, waarbij Modigliani lichamelijk geweld niet schuwde.

Het enigszins geromantiseerde beeld van Modigliani’s leven dat de kijker krijgt voorgeschoteld doet echter geen afbreuk aan de film. ‘Modigliani’ is een boeiend drama, en er wordt over het algemeen goed in geacteerd. Uitblinkers in de cast zijn Andy Garcia, Elsa Zylberstein en Omid Djalili. Vooral Djalili is erg goed in zijn rol van Pablo Picasso, die regelmatig tot het uiterste werd getergd door Modigliani, maar op subtiele wijze telkens wraak wist te nemen. Garcia is een acteur die tot nu toe in zijn carrière eigenlijk nog niet betrapt is op slecht acteerwerk. Zylberstein speelt haar rol heel natuurlijk, ook in heftige scènes. Minder geslaagd is de keuze van Eva Herzigova als Olga, de vrouw van Picasso. Herzigova is helaas niet één van die voormalige topmodellen die acteertalent blijken te bezitten.

Voor degenen die niet bekend zijn met het leven en werk van Modigliani is deze film gewoon een goede dramafilm. En voor degenen die wel iets afweten van de Parijse kunstenaarskringen in de jaren vlak na de Eerste Wereldoorlog is de film een feest der herkenning: onder andere Picasso, Diego Rivera, Frida Kahlo, Soutine, Utrillo, Cocteau en Gertrude Stein maken hun opwachting in ‘Modigliani’. Een belangrijke tijd in de kunstgeschiedenis herleeft, maar helaas was de rol van Modigliani hierin maar van korte duur.

Saskia Blokker

Bioscooprelease: 10 februari 2005