Mommy (2014)

Regie: Xavier Dolan | 139 minuten | drama | Acteurs: Anne Dorval, Antoine-Olivier Pilon, Suzanne Clément, Patrick Huard, Alexandre Goyette, Michèle Lituac, Isabelle Nélisse, Pierre-Yves Cardinal, Viviane Pascal, Natalie Hamel-Roy, Vincent Fafard

Een ode aan de onvoorwaardelijke liefde tussen moeder en zoon. Dat is ‘Mommy’, al weer de vijfde film van de 25-jarige Canadese regisseur Xavier Dolan. In een prachtig 1:1 aspect-ratio komen zijn personages tot leven. De indrukwekkende verbeelding van de problemen, die de ontwikkeling van een moeilijk opvoedbaar kind met zich mee brengen, is aangrijpend. Daarom is ‘Mommy’ een bijzonder geslaagde film, eentje die je niet snel zult vergeten.

Als Steve Després (Antoine-Olivier Pilon) – een onstabiele puber met ADHD en neiging tot geweld – van zijn internaat afgetrapt wordt, moet er een andere oplossing voor hem gevonden worden. Om hem maar niet in een jeugdinrichting te laten plaatsen, neemt moeder Diane (Anne Dorval) oftewel ‘Die’ hem in huis. Steve staat garant voor een enorme hoeveelheid energie en temperament. Deze tornado aan levendigheid doet huize Després schudden op haar grondvesten. Wervelwind Steve dreigt alles te verwoesten, totdat buurvrouw Kyla (Suzanne Clément) in beeld komt. Zij heeft, met haar kalme karakter, een rustgevende invloed op de twee. Als een waar driemansleger gaan ze zo de ellende in hun leven te lijf.

Eén ding is zeker: Steve en Die zullen je niet onberoerd laten. De passie die, zowel in positieve als negatieve zin, van hun relatie afspat, komt dwars door het scherm heen. Dit is vooral te wijten aan de chemie tussen Dorval en Pilon. Hun samenspel is van ongekende klasse. De sores van Steve zijn heel aangrijpend, vooral omdat hij het vaak niet eens slecht bedoelt. Toch komt deze draaideur-druktemaker constant in de penarie. Dit behoudt het probleemkind echter niet om menig persoon voor zich te winnen met zijn bijzondere charmes.

Een bijzonder vermelding voor de director of photography, André Turpin, dient gemaakt te worden. De beelden zijn namelijk van grote schoonheid. Het portret-formaat waarin de film geschoten is maakt de scènes nog intiemer, en de close-ups nog indringender. Dartelend op de muziek zijn de beelden van een skateboardende Steve op hun best. Deze magische scènes zijn een lust voor het oog.

‘Mommy’ is een hele mooie film. Met fantastisch spel en weergaloze beelden komt lagere sociale klasse in Canada tot leven. De bijzondere relatie tussen moeder en zoon zal niemand koud laten. Met ‘Mommy’ bevestigt Xavier Dolan zijn status van wonderkind.

Robin Zwaan

Waardering: 5

Bioscooprelease: 13 november 2014