Monster Family 2 (2021)

Recensie Monster Family 2 CinemagazineRegie: Holger Tappe | 103 minuten | animatie, komedie | Nederlandse stemmencast: Noa Zwan, Sonny van Utteren, Leo Richardson, Joost Claes, Fé van Kessel, Peggy Vrijens, Has Drijver, Xander Gallois, Liesbeth de Wolf

Toegegeven: de Duitse schrijver David Safier durft zeker originele keuzes te maken. Zo bracht hij vorig jaar een detectiveroman uit waarin de hoofdrol is weggelegd voor niemand minder dan Angela Merkel, de onlangs met pensioen gegane Bondskanselier die als een ware Miss Marple moorden oplost in het gehucht Klein Freudenstadt. Ze wordt daarbij geholpen door haar wereldvreemde maar uiterst slimme echtgenoot Joachim Sauer, bodyguard Mike en mopshondje Poetin (!). Het Duitse publiek kon de roman, waar inmiddels een tweede deel van uit is gebracht, wel smaken en beloonde Safier met de MIMI, een prijs vergelijkbaar met onze Gouden Strop voor beste spannende roman, maar dan uitgeloofd door de lezers in plaats van collega-auteurs. Safier is van vele markten thuis, want hij schreef eerder al film- en tv-scenario’s, waaronder het veelgeprezen ‘Berlin, Berlin’, en het kinderboek ‘Happy Family’, over een disfunctionele familie die tijdens een gekostumeerd feest door een heks in monsters verandert en in die hoedanigheid allerlei avonturen beleeft. Onder de titel ‘Monster Family’ (2017) werd Safiers boek verfilmd door Ambient Entertainment. Ondanks dat die film door de pers werd neergesabeld en het publiek er ook amper warm voor liep (de opbrengst lag zo’n zes miljoen dollar lager dan de kosten om de film te maken), verscheen vier jaar na dato een vervolgfilm die de titel ‘Monster Family 2: Nobody’s Perfect’ (2021) meekreeg.

Deze tweede film, opnieuw geregisseerd door Holger Tappe, speelt zich ongeveer een jaar na de gebeurtenissen uit deel een af. De familie Wensbot worstelt nog altijd met hun diverse tekortkomingen. Zoon Max is nog altijd het pispaaltje van zijn klas, die gepest wordt vanwege zijn onhandigheid en gebrek aan lengte. Zijn puberende zus Faye heeft een enorm minderwaardigheidscomplex en gelooft dat iedereen wel érgens talent voor heeft, behalve zij. Moeder Emma probeert haar kinderen te helpen, maar haar wijze raad wordt in de wind geslagen en de zelfzuchtige vader Frank lijkt het vooral vervelend te vinden dat zijn blijdschap vanwege een nieuwe baan verpest wordt door het gedoe rond zijn kinderen. Gelukkig is er ook goed nieuws: Baba Yaga, de heks die sinds de gebeurtenissen in de eerste film omarmd is als een soort surrogaatoma van de Wensbotjes, gaat trouwen met de gebochelde butler Renfield. Maar de piepjonge monsterjager Mila Starr, dochter van het steenrijke en briljante koppel Marlene en Maddox Starr, wil daar een stokje voor steken. Aan de Wensbotjes de taak om hun nieuwbakken oma en opa te redden en de enige manier om dat te doen, is om weer in monsters te veranderen. En dus wordt moeder weer een vampier, vader kruipt in de huid van Frankenstein, Faye verandert in de mooie mummie en Max mag zich uitleven als rusteloze weerwolf. Geholpen door de drie vleermuisjes die ze als huisdier houden (waren die niet eigenlijk van Dracula?) reizen ze de wereld rond, ontmoeten diverse ‘collega’-monsters en komen tot de ontdekking dat niemand perfect is en dat als je leert je gebreken te omarmen je pas het echte geluk kunt vinden.

Had in de eerste film Graaf Dracula nog een prominente rol, hier speelt hij een bescheiden bijrol en is het het gezin Wensbot dat de hoofdrol voor zich opeist. In plaats daarvan wordt een reeks andere befaamde monsters opgevoerd, onder wie Yeti (verschrikkelijke sneeuwman), Loch Ness en King Kong. Hoewel het verhaal een andere insteek heeft, biedt deze tweede film toch vooral meer van hetzelfde. Safier, die zelf het scenario schreef en daarbij geholpen werd door onder anderen Abraham Katz, maakte de plot onnodig complex en de personages zijn nog altijd niet echt sympathiek. Daar komt nog bij dat de animaties in deze Brits-Duitse coproductie weliswaar kleurrijk zijn maar vaak ook nogal houterig; het lijkt erop dat beeld en geluid niet synchroon helemaal lopen. Dat maakt de film tot een rommelig geheel. En dat terwijl er best potentie in ‘Monster Family 2’ zit. De indrukwekkende stoet aan acteurs die in de eerste film kwam opdraven om een personage van stem te voorzien, tekende ook voor dit tweede deel. Ook nu horen we dus mensen als Emily Watson, Nick Frost, Jason Isaacs, Jessica Brown Findlay en Catherine Tate, maar ondanks al dat talent dat ermee gemoeid is, lukt het ook hen niet om ‘Monster Family 2’ naar een hoger plan te tillen.

Want of het nou het feit is dat voor deze film bij allerlei andere (betere) films ideeën gestolen werden, de animatie niet aan onze (hoge) standaard weet te voldoen, de personages maar niet tot leven willen komen en het verhaal onnodig ingewikkeld en humorloos is; ‘Monster Family 2′ is geen verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Heel erg veel slechter is deze film overigens ook niet. Maar als de soundtrack vol 80’s klassiekers het hoogtepunt van de film blijkt te zijn, dan geeft dat je te denken…

Bioscooprelease: 15 december 2021
Digital download-release: 20 april 2022
VOD-release: 3 mei 2022 (Pathé Thuis)