Monster High: 13 Wishes (2013)

Regie: Steve Sacks  | 74 minuten | animatie | Originele stemmencast: Erin Fitzgerald, Missi Hale, Marcus Griffin, Celeste Henderson, Jon Lipow, Evan Smith, Sue Swan, Audu Paden, Kate Kiggins, Joni Goode

‘Monster High’ is een concept dat slim bedacht is door Mattel. De speelgoedfabrikant richt zich hiermee op het publiek dat te jong is voor young adultfilms als ‘The Twilight Saga’ of ‘Beautiful Creatures’, maar dat zich toch aangetrokken voelt door het spannende van monsterlijke wezens. De animatiefilms vormen een belangrijk aandeel in de lijn, die verder bestaat uit speelgoed, schoolspullen en games. Ouders kunnen hun kinderen met een gerust hart naar de ‘Monster High’ films laten kijken, want er vloeit geen druppeltje bloed en er worden geen vampieren doorboord, zombies onthoofd of weerwolven neergeschoten. ‘Monster High: 13 Wishes’ is al de vierde speelfilm die in korte tijd uitgebracht wordt.

Een nieuw schooljaar is aangebroken op Monster High. Dat betekent nieuwe leerlingen! Een van die nieuwelingen is Howleen, het jongere zusje van Clawdeen en Clawd. Howleen wil het liefst zo snel mogelijk populair worden, maar de wijze waarop ze dat voor elkaar denkt te boksen, levert haar alleen strafwerk op. Bij het uitvoeren van die straf – het schoonmaken van stoffige zolder van de highschool –  vindt ze een oude lantaarn, waarin een geest blijkt te zitten. Deze aardige geest, Gigi Grant, vertelt Howleen dat ze dertien wensen mag doen. Clawdeen drukt haar zusje op het hart deze wensen wijs te gebruiken, maar dan onderschat ze Howleen!

Aanvankelijk – en tegen de verwachting van haar zus én de kijkers in – zet de brugklasser haar wensen namelijk in om anderen te helpen. Haar broer wil graag samen met zijn twee vrienden meedoen aan een gevaarlijk spelprogramma, maar ze denken niet door de voorrondes te komen. Het kost echter maar een van Howleens wensen en het is zo ver… Ook Gil en Lagoona hebben problemen. Gils ouders kunnen het niet verkroppen dat Lagoona een zoutwaterwezen is, maar Howleen heeft daar wel een oplossing voor. Tot zo ver lijkt alles goed te gaan, maar wanneer Howleen er achter komt dat het toepassen van een wens voor eigen gewin (de stijging van haar populariteit) wel erg makkelijk gaat, krijgt de boosaardige schaduw van de geest, Whisp, langzamerhand vat op het meisje.

Het verhaal van ‘Monster High: 13 Wishes’ zit heel aardig in elkaar. Met de toevoeging van nieuwe karakters als Howleen, Gigi en vooral Twyla, Howleens zelfverzekerde, liever-onopvallend-in-de-schaduw-blijvende vriendin, krijgt de school een extra dynamiek, omdat er nu tieners van verschillende leeftijden rondlopen. Hoewel het idee van een geest uit de fles natuurlijk vaker voorkomt in verhalen en films, is er in ‘Monster High: 13 Wishes’ een leuke draai aan gegeven doordat er eigenlijk twee geesten in de lantaarn zitten en het ook geldt als gevangenis voor Whisps tegenstanders. Wel jammer is dat de personages min of meer inwisselbaar lijken. Er is weinig weerwolverigs aan Howleen en Clawdeen en op een korte scène met Frankie Stein na, komen ook de kenmerken van de andere tienermonsters nauwelijks van de grond. Daar mag wel wat meer aandacht aan worden geschonken. Qua animatie is de film nauwelijks beter dan de voorgangers, maar dat zal uit budgettaire overwegingen zijn gedaan. Een begrijpelijk besluit, want betere animatie zal geen grotere ‘Monster High’-fanbase creëren. De liefhebbers zullen smullen van dit nieuwe avontuur, dat vlot verteld wordt en de nodige humor en spanning bevat.

‘Monster High: 13 Wishes’ verschijnt woensdag 2 oktober 2013 op DVD.