Monster High: Licht, camera, griezelen maar! – Monster High: Frights, Camera, Action! (2014)

Regie: William Lau | 71 minuten | animatie | Originele stemmencast: Sue Swan, Karen Strassman, James Horan, Celeste Henderson, Marcus Griffin, Erin Fitzgerald, Cameron Clarke, Laura Bailey, Yeni Alvarez, Julie Maddalena Kliewer, Mark Mercado, Audu Paden, Cindy Robinson, Evan Smith, America Young

Nu in krap anderhalf jaar tijd er al vijf films rondom de studenten van Monster High zijn verschenen, mag je wel concluderen dat speelgoedfabrikant Mattel een nieuw goudmijntje heeft gevonden. De avonturen van de puberende monsters spreken blijkbaar genoeg meisjes aan dat ze hun ouders zo ver krijgen de episodes ook op DVD aan te schaffen. De films begeleiden uiteraard, net als de Barbie-films, de bijbehorende speelgoedlijn, maar gelukkig lijkt het medium inmiddels niet meer ondergeschikt aan de merchandise en wordt er meer aandacht besteed aan het verhaal. Met ‘Barbie’-regisseur William Lau heeft ‘Monster High: Licht, camera, griezelen maar!’ in ieder geval een ervaren filmmaker aan het roer.

‘Monster High: Licht, camera, griezelen maar!’ draait om Draculaura. Ze vindt de bioscoopfilm waar ze samen met haar klasgenootjes naar kijkt maar niets en Hauntlywoodster Veronica kan ze al helemaal niet uitstaan. Zij weet immers hoe het er écht aan toe gaat in Transsylvanië. Maar haar commentaar wordt door de overige bioscoopgangers niet echt gewaardeerd. Als ze later aan haar vrienden uitlegt dat Transsylvanië al geen tweehonderd jaar geen vampierenkoningin meer heeft, omdat de ware troonopvolgster nog niet gevonden is, begrijpen de Monster High-leerlingen het beter. De echte vampierenkoningin wordt gevonden met behulp van een magisch vampierenhart. Het zou dus maar zo kunnen dat Draculaura de nieuwe vampierenkoningin is! Die wetenschap is echter koren op de molen van de pestkoppen van Draculaura. Maar niet lang daarna wordt Draculaura bij het hoofd van de school ontboden. Lord Stoker vertelt haar dat zij de nieuwe koningin is! Het vampierenhart gloeit namelijk op als zij het aanraakt en dát is onomstotelijk bewijs… Samen met enkele van haar vriendinnen gaat ze naar Transsylvanië om zich voor te bereiden op het koninginschap. Maar dat loopt anders dan verwacht…

‘Monster High: Licht, camera, griezelen maar!’ is nog steeds voornamelijk voor de jonge doelgroep gemaakt, maar deze film bevat genoeg leuke knipoogjes om ook oudere meekijkers te vermaken. De zwart-witfilm die draait in de bioscoop waar de monstertieners aan het begin van de tekenfilm zitten is een grappige eerbetoon aan de monsterfilms uit de vroege filmgeschiedenis; de slechterik in het verhaal heet Stoker en er zitten referenties in naar films als The Hunger Games en Indiana Jones. De hele Team ‘Edweird/Alucard’ discussie is natuurlijk gebaseerd op de strijd tussen Edward en Jacob in de ‘Twilight’-reeks en er is – als je heel snel kijkt – zelfs een MMDB-website, die wel heel erg op IMDB lijkt. Het verhaal zit beter in elkaar dan de voorgaande delen, maar met de animatie weet men nog steeds niet boven het televisieniveau uit te komen. Daarnaast is het continue verbasteren van woorden om er maar iets horrorachtigs in te laten klinken soms wel vermoeiend. Een spannende film heet bijvoorbeeld ‘thrilm’ (waarom niet gewoon ‘thriller’?) en in plaats van ‘leerzaam’ is het ‘vleerzaam’. Desondanks is dit voor fans van ‘Monster High’ zeker een leuke toevoeging aan het universum en zij mogen gerust een hele tot anderhalve punt bij de score optellen. Dat nu eens andere Monster High personages centraal staan is ook niet verkeerd.

‘Monster High: Licht, camera, griezelen maar!’ verschijnt woensdag 19 maart 2014 op DVD.