Monster High: Monster meiden – Monster High: Ghoul’s Rule! (2012)

Regie: Mike Fetterly, Steve Sacks | 68 minuten | animatie, familie | Originele stemmencast: Erin Fitzgerald, Salli Saffioti, Dee Dee Green, Kate Higgins, Laura Bailey, Hank Banks, Cam Clarke, Julie Maddalena, Mark Mercado, Audu Paden, Cindy Robinson

Monster High is een Amerikaanse high school, die zich in het fictieve plaatsje New Salem in de echt bestaande staat Oregon bevindt. Het unieke van de school zit ‘m in de bezetting van de leerlingen: die bestaan – de naam zegt het al – alleen uit monsters. Zo is daar het vriendelijke, maar onhandige meisje Frankie Stein, Draculaura en haar vriendin, de verlegen Clawdeen Wolf, de beeldschone en populaire Cleo de Nile en haar vriendje Deuce Gorgon, uit wiens hoofd een flink aantal groene slangen groeien. Het concept van Monster High is bedacht door speelgoedgigant Mattel (het bedrijf achter Barbie). In 2010 bracht Mattel een speelgoedlijn op de markt waarin de op monsterfilms en horrorverhalen gebaseerde figuren een modieuze make-over hebben gekregen. Naast poppen is er ook andere merchandise te verkrijgen voor de liefhebber: van make-up tot tassen, van videogames tot spelletjes. ‘Monster High: Monster meiden’ (‘Monster High: Ghoul’s Rule’) is de eerste speelfilm over de griezelig uitziend buitenbeentjes met tienerproblemen.

Monster High blijkt niet de enige high school in de buurt te zijn. Er is nog een onderwijsinstituut, waar alleen maar ‘normaaltjes’, gewone menselijke pubers dus, studeren. ‘Monster High: Monster meiden’ speelt zich af rond Halloween. De monsters is geleerd dat Halloween een tijd is waarop zij zich moeten verstoppen, omdat er rond die periode extra op hen gejaagd wordt. Wanneer Frankie op onderzoek uitgaat, komt ze er achter dat Halloween juist van oudsher een feest is waarbij monsters geëerd werden. Ze probeert – in strijd met de wens van het (wel heel letterlijke) schoolhoofd – haar vrienden en klasgenoten er van te overtuigen dat dat eigenlijk de manier is waarop ze Halloween moeten vieren. Maar ondertussen wordt hun school aangevallen door normaaltjes, wordt Cleo door haar vader opgejut zich als een leider te gedragen en ziet zij derhalve geen andere uitweg dan te bewijzen dat ze dat kan door haar vrienden zo ver te krijgen dat zij wraak nemen op de normaaltjes. Maar voor zij hun plan uit kunnen voeren, wordt iemand anders valselijk beschuldigd van het bekladden van de normale high school. Wie zit er werkelijk achter het vandalisme?

‘Monster High: Monster meiden’ zit propvol personages, waardoor de film – zeker als dit de eerste kennismaking met de monsterlijke scholieren is – nogal verwarrend over komt. Hoewel de personages uiterlijke verschillen vertonen, kenmerken ze zich toch door eenzelfde look. De meiden hebben lange benen, prachtig lang haar, weinig verhullende kleding en een vreemde huidskleur. Ook de jongens zijn niet altijd makkelijk uit elkaar te houden. Het verhaal is echter – zodra de rolverdeling duidelijk is – goed te volgen, ook voor de jongste kijkers. Eng of spannend wordt het nergens en de boodschap (dat je tolerant moet zijn ten opzichte van anderen) kan natuurlijk geen kwaad. Op het animatie-vlak blinkt ‘Monster High: Monster meiden’ niet erg uit, de korte filmpjes die als extra’s op de DVD staan (‘Bloemen voor Slow Mo’, ‘Het Kookpunt’ en ‘Verboden voor meiden’) zijn met hun 2D animaties een stuk charmanter en gedetailleerder dan de goedkope CGI van de hoofdfilm. De eveneens door Mattel gepatenteerde Barbie films zien er bijvoorbeeld een stuk verzorgder uit. Maar daar zal de doelgroep niet om malen, die zal het gaan om de herkenbare karakters en de onderlinge relaties en daar komen ze best mee aan hun trekken. Wil je een kwaliteitsfilm, dan hoef je ‘Monster High: Monster meiden’ niet aan te schaffen, maar voor onschuldig vermaak (en het besef dat deze film niet heel veel meer is dan een uitgerekte commercial voor de speelgoedlijn) is deze film best te doen.

‘Monster High: Monster meiden’ verschijnt woensdag 24 oktober 2012 op DVD.