Monster Hunter (2020)

Recensie Monster Hunter CinemagazineRegie: Paul W.S. Anderson | 104 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Milla Jovovich, Tony Jaa, Ron Perlman, T.I., Diego Boneta, Meagan Good, Josh Helman, Jin Au-Yeung, Hirona Yamazaki, Jannik Schümann, Nanda Costa, Nic Rasenti, Clyde Berning, Paul Hampshire, Schelaine Bennett, Bart Fouche, Pope Jerrod, Aaron Beelner

Paul W.S. Anderson is een lui persoon of een verstokte romanticus. Deze regisseur cast in zowat elke film zijn eigen vrouw in de hoofdrol. Milla Jovovich mag in haar handjes knijpen met zo’n man (en andersom ook, want vrouwlief doet perfect waarvoor ze gecast is). Dit echtpaar is dol op videogames en dat verklaart dan ook de zwik films die gebaseerd zijn op computerspelletjes. Na de ‘Resident Evil’ horrorgames te hebben verfilmd, besloot het stel een nieuwe franchise aan te boren. Opnieuw is gekozen voor een game uit de stal van Capcom (een Japanse uitgever van videogames). Het populaire ‘Monster Hunter’ is nu aan de beurt. En net als ‘Resident Evil’ heeft deze film weinig met het Japanse bronmateriaal te maken.

In ‘Monster Hunter’ speelt Jovovich Luitenant Artemis. Deze supersoldate belandt met haar team in een dimensie vol monsters. Om te overleven moet ze de krachten bundelen met een mysterieuze man (Tony Jaa). Deze vent weet hoe hij de vreemde wezens moet uitschakelen.

De filmtitel geeft al precies aan wat je kunt verwachten: mensen jagen op monsters. Dat deze bijzondere schepsels uit ronkende pc’s komen, maakt ze niet erg overtuigend. CGI veroudert razendsnel en dat is te zien. ‘Monster Hunter’ ziet er niet slecht uit, maar het is overduidelijk dat de cast acteert met onzichtbare computermodellen. In het geval van Jaa is dat erg zonde. Deze martial arts specialist krijgt weer veel te weinig te doen in een Westerse film, waardoor zijn aanwezigheid weinig toevoegt. Deze vechtsportmeester verdient een film waarin hij zijn kunsten kan tonen. Wie hem in ‘Ong-Bak’ zag weet wat hij in huis heeft en dat is niet weinig.

Anderson is een vakman en doet waarvoor hij is ingehuurd. Helaas mist hij een creatieve visie en bevlogenheid. ‘Monster Hunter’ vinkt alle vereisten voor het genre af (actie, vleugje humor, fantasierijke monsters), maar blinkt vooral uit in anonimiteit. Deze film heb je al eerder gezien maar dan met een betere cast, betere special effects en met meer zeggingskracht. ‘Monster Hunter’ is geen rampzalige gameverfilming, maar wel een saaie.

Bioscooprelease: 3 december 2020
Digital download-release: 2 april 2021
VOD-release: 14 april 2021
DVD-, blu-ray- en 4K UHD- en steelbook*-release: 28 april 2021 (met als unieke extra’s: verwijderde scènes en drie featurettes: The Monster Hunters: Cast and Characters, Monstrous Arsenal: Weaponry in the Film en For the Players: From Game to Screen).
*exclusief verkrijgbaar bij Bol.com