Monster in Law (2005)

Regie: Robert Luketic | 102 minuten | komedie | Acteurs: Jennifer Lopez, Jane Fonda, Michael Vartan, Wanda Sykes, Adam Scott, Annie Parisse

‘Monster in Law’, de nieuwe film van Jennifer Lopez. Lopez heeft al meerdere filmtitels op haar naam staan, tops, vooral flops, maar meestal net-er-tussen-in films, romantische komedies die het niet halen bij de rest. ‘Monster in Law’ is daarop geen uitzondering. Na ‘Meet the Parents’ en ‘Meet the Fockers’ weer een film over schoonfamilies.

Voor deze film werd het cliché ‘de grote boze schoonmoeder’ uit de kast gehaald en werden twee grote namen ingeschakeld om de hoofdrollen te vertolken. Jane Fonda is meer dan vijftien jaar afwezig geweest van het witte doek. Dat ze met deze film een come back durft te maken getuigd van karakter. Of domheid? Met deze wanprestatie lijkt het onmogelijk voor haar om haar nieuwe carrière leven in te blazen. Haar acteren zelf is niet slecht, ze is zelfs een van de mensen die deze film probeert te dragen, het verhaal is te cliché, te onorigineel en wil te grappig zijn. Afgezien van enkele leuke momenten is deze film verre van hilarisch.
Lopez kiest steeds slechtere en makkelijkere films uit, misschien om even lekker snel geld te maken. Haar acteren is ver beneden gemiddeld en een gemiddelde dweil komt af en toe nog geloofwaardiger over. Toch heeft ook zij af en toe haar momenten, maar net wanneer men denkt dat de film toch nog slaagt zakt het weer tot een dieptepunt.

Michael Vartan, als de geliefde van Lopez, speelt niet goed, maar zeker ook niet slecht. Het wil hem maar niet lukken door te breken en deze film zal zeker niet bijdragen aan zijn carrière. Vartan is te gewoontjes en heeft geen uitgesproken karakter dat blijft hangen. Wanda Sykes, als de assistent van Fonda, is een aanwinst voor de film. Zij is de enige, samen met Fonda, die probeert het niveau wat op te krikken. Helaas is hun beider talent en enthousiasme niet genoeg om deze film net boven middelmatig uit te laten komen.

Met de grote namen die de makers hebben aangetrokken dachten ze waarschijnlijk meteen aan een instant succesnummer. Het publiek dat ze naar de bioscoop weten te krijgen zal teleurgesteld de zaal verlaten omdat de film alles nét niet is en niet aan de verwachtingen voldoet. Weer een mindere B-film die Lopez aan haar lange reeks van middelmatig producties kan toevoegen en één van de dieptepunten in Fonda’s carrière.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 18 augustus 2005