Montana Sky (2007)

Regie: Mike Robe | 91 minuten | drama, western, romantiek | Acteurs: Ashley Williams, Charlotte Ross, Diane Ladd, Laura Mennell, Nathaniel Arcand, Aaron Pearl, Tom Carey, John Corbett, Scott Heindl, James Baker, Donovan Workun, Stephen Hair, James D. Hopkin, Heather Lea MacCallum, James Dugan

Montana, de Amerikaanse staat die in het Noorden grenst aan Canada, en door Amerikanen liefkozend ‘Big Sky Country’ genoemd wordt, is dominant aanwezig in de speelfilm die Lifetime Television in samenwerking met Mandalay Entertainment en Stephanie Germain Productions maakte naar het gelijknamige boek van Nora Roberts. De natuurbeelden zijn prachtig, genoeg om – als je gevoelig bent voor uitgestrekte weilanden, omringd met imposante bergen afgewisseld met ogenschijnlijk rustig kabbelende rivieren – een reisje te boeken naar de staat die al vaker een belangrijke rol speelt in speelfilms. Denk ‘Legends of the Fall’, en je weet wat er bedoeld wordt. Liefhebbers van die film zullen vast ook genieten van ‘Montana Sky’ – een romantisch verhaal, met een vleugje thriller, hoewel het nergens zo episch wordt als in die film met Brad Pitt.

Nora Roberts is een bekende romanschrijfster, die veel succes boekt met haar boeken vol romantiek, maar daarnaast ook misdaadromans schrijft. In ‘Montana Sky’ voert de romantiek de boventoon, maar er wordt ook spanning opgevoerd. Niet alleen is een van de drie vrouwelijke hoofdpersonages slachtoffer van huiselijk geweld en haar ex-man is net uit de gevangenis vrijgelaten, ook loopt het vee én personeel van de boerderij waar het verhaal zich afspeelt het risico door een meedogenloze moordenaar neergestoken te worden. Het is alleen zo jammer dat halverwege het verhaal – of zelfs voor de hele oplettende kijkers – in het eerste half uur, er al een duidelijke hint gegeven wordt in welke hoek de dader gezocht moet worden en welk motief hij heeft. Hierdoor komt de spanning niet goed uit de verf. Problematisch is dat echter niet, want voor de romantici onder de kijkers valt er nog genoeg te genieten. Er worden je namelijk niet één, maar maar liefst drie liefdesverhalen voorgeschoteld. Het ligt er allemaal dik bovenop, maar het acteerwerk is prima in orde, wat het kijken van ‘Montana Sky’ een plezierige ervaring maakt. Daar komt nog bij dat de dialogen meer dan eens bijzonder geestig zijn: vooral het gekibbel van Willa (Ashley Williams) met haar mondaine, verleidelijke halfzus Tess (Charlotte Ross) is erg amusant. Ook het gebekvecht tussen Willa en haar vijand Ben (John Corbett) is grappig, ook al kun je op je klompen aanvoelen dat dit spelletje van afstoten en aantrekken een happy end krijgt.

Veel bijzonders heeft het verhaal niet om het lijf: de drie halfzussen Willa, Tess en Lily (Laura Mennell) worden door het testament van hun vader noodgedwongen een jaar met elkaar opgezadeld: het is dat of ze verliezen elk hun aandeel in de ranch, die totaal meer dan 25 miljoen dollar opbrengt. Zelfs voor de carrièregerichte stadse scenarioschrijfster Tess, door Willa minachtend “Hollywood” genoemd, is dat een hoop geld. Uiteraard zijn de zussen zo verschillend als maar kan, zodat dat voor veel botsingen en wrijvingen zorgt. Zelfs hun haarkleur is uiteenlopend: de kastanjebruine Willa, de blonde Tess en de zwartharige Lily. De dames moeten een jaar zien vol te houden met elkaar en het is natuurlijk logisch dat er in een film van negentig minuten heel wat ontwikkelingen doorheen gejaagd worden. Toch is het de makers gelukt om een behoorlijk goed lopende film te maken, de meeste van de gebeurtenissen en karakterontwikkelingen zijn overtuigend weergegeven. ‘Montana Sky’ is een film die lekker wegkijkt, maar die geen grote indruk achterlaat. Precies wat je verwacht van een Nora Roberts-boek en –film dus.