Monty Python’s The Meaning of Life (1983)

Regie: Terry Jones | 107 minuten | komedie, fantasie, musical | Acteurs: Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones, Michael Palin, Carol Cleveland, Simon Jones, Patricia Quinn, Judy Loe, Andrew MacLachlan,Mark Holmes, Valerie Whittington, Jennifer Franks, Imogen Bickford- Smith, Angela Mann, Peter Lovstrom, George Silver, Chris Grant

Na ‘The Life of Brian’ en ‘Monty Python and the Holy Grail’ is ‘Monty Python’s The Meaning of Life’ de derde film van het illustere zestal Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones en Michael Palin. Hoewel, een echte film kan ‘The Meaning of Life’ eigenlijk niet genoemd worden. Het is meer een verzameling losse sketches in de traditie van de TV-serie “Monthy Python’s Flying Circus”, maar dan met de speelduur van een gemiddelde film. Elke sketch behandelt een bepaalde levensfase die ieder mens in principe doormaakt (bijvoorbeeld geboorte, adolescentie, volwassenheid, dood) of geeft antwoord op een belangrijke levensvraag. Ondanks het feit dat er dus geen sprake is van een echte verhaallijn of de aanwezigheid van vaste personages, vormt het leven als thema de rode draad van het verhaal. ‘Monty Python’s The Meaning of Life’ opent dan ook met een tweetal vermakelijke sketches over het thema geboorte en eindigt met een stuk waarin de dood een afgelegen boerderij bezoekt.

Logischerwijs zijn niet alle sketches even geslaagd, maar de meeste grappen zijn erg origineel bedacht en goed uitgewerkt. We maken onder meer kennis met een leraar die een uiterst originele draai geeft aan het begrip seksuele voorlichting, twee artsen die het begrip orgaandonatie op een wel zeer onorthodoxe manier uitleggen, een rijdend gebouw dat fungeert als piratenschip en een man die gezegend is met een meer dan gezonde eetlust. De grappen zijn, geheel volgens de Monty Python traditie, buitengewoon cynisch, af en toe keihard en daarom nogal omstreden. ‘The Life of Brian’ en de serie “Monty Python’s Flying Circus” zorgden bijvoorbeeld in Schotland voor nogal wat opschudding en zijn daar in het verleden zelfs verboden geweest. De grote kracht van de film is dat op het oog alledaagse onderwerpen en situaties getransformeerd worden tot absurde sketches die de kijkers en de maatschappij een spiegel voorhouden.

‘Monty Python’s The Meaning of Life’ is een komedie die weliswaar iets minder is dan zijn twee voorgangers, maar desondanks als uiterst geslaagd beschouwd kan worden. Het is alleen geen film die iedereen zal aanspreken, omdat de meeste grappen, geheel volgens beproefd Brits recept, erg cynisch, hard en weldoordacht zijn. Liefhebbers van dit type humor zullen echter prima uit de voeten kunnen met deze rolprent.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 18 augustus 1983