Moonstruck (1987)

Regie: Norman Jewison | 102 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Cher, Nicolas Cage, Vincent Gardenia, Olympia Dukakis,  Danny Aiello, Julie Bovasso, John Mahoney, Louis Guss, Feodor Chaliapin jr., Anita Gilette, Nada Despotovich, Joe Grifasi, Gina DeAngeles, Robin Bartlett,  Helen Hanft

“When the moon hits the sky like a big pizza pie, that’s amore”.  Dean Martin vat aan het begin van ‘Moonstruck’ vrijwel alle belangrijke elementen van de film samen: de maan, Italiaans eten en de liefde. Zo doet Johnny Cammareri op een avond met een volle maan, vlak voordat hij afreist naar zijn doodzieke moeder in Palermo, in zijn favoriete restaurant een huwelijksaanzoek aan Loretta Castorini. Ze zegt ‘ja’, maar de liefde is eenzijdig; Loretta houdt niet van Johnny.

Bij zijn vertrek vraagt Johnny of Loretta zijn jongere broer Ronny, een bakker, wil uitnodigen voor de bruiloft. Hij blijkt zijn linkerhand te hebben verloren in een snijmachine, nadat Johnny om een brood had gevraagd. Sindsdien hebben ze elkaar niet meer gesproken. Met zijn woeste blikken, uitpuilend borsthaar en schrokkende manier van eten is Ronny tegenovergesteld aan zijn broer. Ronny is niet alleen ruw en aards. Hij is een groot liefhebber van opera: de hoofden van Puccini en Verdi hangen meer dan levensgroot op posters in zijn woning. Opera is het laatste belangrijke element van ‘Moonstruck’ Als de bliksem inslaat tussen Ronny en Loretta horen we hoe ook Rodolfo en Mimi in de eerste akte van ‘La Bohème’ hun plotseling opgekomen liefde aan elkaar bekennen (in ‘O suave fanciulla’). In de recensie past hier een kuise fade out…

Loretta schrikt de volgende ochtend van de ontstane situatie; Ronny dwingt af dat ze met hem naar ‘La Bohème’ gaat. In ruil belooft hij niet op de bruiloft van Johnny en Loretta te komen. Cher ondergaat dan een voor haar doen bescheiden ‘make over’: een nieuw kapsel, het verven van een paar grijze haarlokken en nieuwe sexy kleding. Natuurlijk raken de uitvergrote emoties in Puccini’s opera Loretta. Als Mimi op een volwassen manier afscheid wil nemen van haar Rodolfo (in ‘Donde lieta uscì’), lopen de tranen over de wangen van Loretta. En Ronny weet dat hij een zielsverwant heeft gevonden. Uiteindelijk hoeft Loretta niet te kiezen: Johnny wil niet meer met haar trouwen.

‘Moonstruck’ is een charmante film met opvallende en subtiele kenmerken. Opvallend in ‘Moonstruck’ zijn de dialogen. Ze kennen weinig omtrekkende bewegingen, maar zijn zeer direct. Ook het gedrag is direct en doet zeer Italiaans aan. Nicolas Cage is dan wel een echte Italo-Amerikaan (zoals bij velen bekend, is zijn werkelijke achternaam Coppola), maar Cher en Olympia Dukakis als haar moeder niet. Zij acteren – in de goede betekenis. Verhaaltechnisch mooi is de subtiele vooraankondiging van de handicap van Ronny:  Johnny geeft op het vliegveld bij vertrek met zijn linkerhand aan dat hij Ronny na een ruzie al vijf jaar niet meer heeft gesproken. Hij kijkt vervolgens naar zijn linkerhand en begint te zuchten. Een subtiel grapje is de poster van ‘La Bohème’ die aan het begin wordt opgehangen bij de Metropolitan Opera: de namen van de dirigent, de producent, de decorontwerper enzovoorts zijn namen van medewerkers aan de film.

Roberto Tjin

Bioscooprelease: 24 maart 1988