Moordwijven (2007)

Regie: Dick Maas | 100 minuten | komedie | Acteurs: Bracha van Doesburgh, Pierre Bokma, Jennifer de Jong, Bart Oomen, Hadewych Minis, Bart Klever, Plien van Bennekom, Kees Boot, Dorien Rose, Hans Kesting, Sanne Wallis de Vries

Een roze Hummer, enorme hoeveelheden cocktails en champagne, mode voor begrafenissen en vooral veel Botox, dat is zo’n beetje de samenvatting van de eerste Nederlandse film van Dick Maas in tien jaar. ‘Moordwijven’ draait om drie miljonairsvrouwen die in hun vrije tijd – en wanneer hebben ze die niet- het liefst naar de plastisch chirurg gaan of anders shoppen op de P.C. Hooftstraat. Bij voorkeur doen ze alles samen, bijvoorbeeld naar feestjes – met afgestemde outfits – of de plastisch chirurg. Wanneer Kitty (Bracha van Doesburg) het vermoeden heeft dat haar man vreemd gaat, besluiten de drie om op zoek te gaan naar een huurmoordenaar die haar man wil omleggen.

Naast Bracha van Doesburgh vertolken Hadewych Minis en Sanne Wallis de Vries de hoofdrollen. Met hun ridicule gedrag en wanstaltige kleding weten ze het leven van miljonairsvrouwen op een grappige manier te persifleren. Sanne Wallis de Vries doet het niet slecht in haar eerste grote filmrol. Hoewel je haar gezicht blijft associëren met de typetjes, die ze in programma’s als Kopspijkers speelde, overtuigt ze in de rol van de alcoholverslaafde Nicolette. Er zijn weinig vrouwen in Nederland, die zo vermakelijk de rol van dronken vrouw kunnen vertolken als zij.  Een leuk grapje in de film is de terugkomst van bekende acteurs uit ‘Flodder’. Zo is Bert André, die buurman Neuteboom speelde in ‘Flodder’ kort te zien als begrafenisondernemer en Lou Landré – beter bekend als Sjakie – te zien als de archivaris van het muziekbedrijf van Kitty’s echtgenoot.

Toch is dat niet genoeg om de aandacht vast te houden. Het verhaal van ‘Moordwijven’ heeft niet veel om het lijf. Dit zou geen manco hoeven zijn als je als kijker op een andere manier (humor of actie) wordt onderhouden. Helaas gebeurt dit te weinig. De vele dialogen in het begin van de film halen de vaart uit het verhaal en die komt ook niet meer terug. Zelfs het spectaculaire einde (zoals dat een film van Dick Maas betaamt) weet dit niet te compenseren. Geconcludeerd moet worden dat ‘Moordwijven’ ondanks een aantal grappige vondsten tegenvalt en dat is jammer voor de eerste Nederlandse film van Maas’ hand sinds jaren.

Wietske Uneken

Bioscooprelease: 20 december 2007
DVD- en blu-ray-release: 8 oktober 2016 (Dick Maas Collectie).