Morgan (2016)

Recensie Morgan CinemagazineRegie: Luke Scott | 88 minuten | horror, science fiction, thriller | Acteurs: Kate Mara, Anya Taylor-Joy, Rose Leslie, Michael Yare, Toby Jones, Chris Sullivan, Boyd Holbrook, Vinette Robinson, Michelle Yeoh, Brian Cox, Jennifer Jason Leigh, Paul Giamatti, Crispian Belfrage, Amybeth McNulty, Jonathan Aris, Charlotte Asprey

Een absolute sterrencast blijkt niet bestand tegen de combinatie van een onervaren filmmaker en een dun script. Origineel was het concept van ‘Morgan’ al niet – het doet denken aan een kruising tussen ‘Ex Machina’ (2015) en ‘Species’ (1995) –  maar ook de uitwerking is uitermate lui. Waarom de film dan toch van de grond is gekomen? Wellicht omdat het het speelfilmdebuut is van Britse regisseur Luke Scott, zoon van grensverleggende sciencefiction regisseur Ridley Scott, die zich ook aan het project verbond als producer.

Lee Weathers (Kate Mara) werkt als risicomanagement consultant voor een groot bedrijf dat zich specialiseert in de vierde golf van kunstmatige intelligentie. Ze krijgt de opdracht een project te evalueren rondom Morgan (Anya Taylor-Joy), een hybride biologisch organisme dat recentelijk een woedeaanval had die bloederig eindigde. Eenmaal aangekomen op locatie blijken de betrokken wetenschappers – die al lange tijd zijn afgesloten van de buitenwereld – zich gevormd te hebben in een commune rondom hun creatie, en ze staan niet bepaald te trappelen om Weathers te assisteren in haar poging te bepalen of Morgan beëindigd moet worden of niet.

Het contrast tussen de zakelijke, androgyne Mara en de hechte groep onderzoekers benadrukt het antagonisme tussen de personages, maar het is een taaie zit wanneer je hoofdpersoon zo vlak is. Dat ze desondanks een van de sympathiekere personages is, zegt veel over de verkeerde keuzes die de rest maken of beter gezegd: over hoe de personages geschreven zijn. Voor ‘Morgan’ bewerkte Luke Scott een scenario van Seth Owen, een redelijk onervaren scenarist die hiermee zijn tweede film aflevert. Het concept van menselijke makers die experimenteren met een hybride creatie is niet bepaald onontgonnen terrein; er bestaan zoveel films die bouwen op deze basis dat het zelfs eigen clichés heeft. Zo is het gangbaar dat de humanoïde in rap tempo intelligenter en sterker wordt dan haar menselijke makers, wordt ze vastgehouden in een ongezellig ogende betonnen faciliteit, en is het vrijwel altijd (Frankensteins monster uitgezonderd) een vrouw – omdat vrouwelijke wezens onschuldig ogen en empathie opwekken, maar altijd verraderlijk zijn? Een psychoanalist kan daar nog eens een studie van maken. Feit blijft dat er toch filmmakers bestaan die dit concept in een fris jasje weten te steken, of er intelligent nieuw commentaar aan toe te voegen hebben. Scott is helaas niet een van deze filmmakers.

Het casting team heeft op alle fronten goed werk geleverd. De buitenaardse Anya Taylor-Joy is een perfecte keuze voor Morgan en bewees in ‘The Witch’ (2015) al over groot acteertalent te beschikken. Ook de bijrollen worden vervuld door sterke acteurs als Michelle Yeoh, Toby Jones, Rose Leslie en Jennifer Jason Leigh. Helaas worden ze verspild aan personages die de ene na de andere onnozele beslissing nemen. Dat isolatie van de buitenwereld voor enige vervreemding kan zorgen is aannemelijk, maar de naïviteit van de academici die Morgan hebben gecreëerd gaat alle geloofwaardigheid voorbij. “Narcos”-ster Boyd Holbrook biedt nog enige verlichting als de sarcastische kok Skip, maar dat is van korte duur in deze drukbevolkte sciencefiction misser. Na een voorspelbare eerste akte waarin al sterk gehint wordt naar het einde, en een scène tussen Morgan en haar psycholoog (Paul Giamatti) die de plank totaal misslaat, ontvouwt de film zich precies zoals verwacht.

Maaike Tol

‘Morgan’ verschijnt woensdag 25 januari 2017 op DVD en blu-ray en is vanaf maandag 12 december 2016 beschikbaar op VOD.