Morisot: Moed, Storm en Liefde (2018)

Recensie Morisot: Moed, storm en liefde CinemagazineRegie: Klaas Bense | 70 minuten | documentaire

“In de samenleving waarin ik graag zou willen leven, spelen vrouwen een veel invloedrijkere rol dan nu het geval is”, zegt regisseur Klaas Bense in de persmap van zijn documentaire ‘Morisot – Moed, Storm en Liefde’, met als hoofdonderwerp de negentiende-eeuwse schilderes Berthe Morisot. “Het leven van Berthe Morisot kan een inspiratie zijn voor vrouwen voor het vinden en vergroten van de eigen kracht en het inzetten ervan.”

Met de ‘male gaze’ wordt dat al snel ‘Hineininterpretierung’, om deze mooie, Engelse en Duitse woorden maar eens te gebruiken. Afijn, waarom niet een man die de rol van vrouwen onderzoekt aan de hand van vrouwelijke kunst, het voordeel van de twijfel geven? ‘Morisot – Moed, Storm en Liefde’ is een liefdevolle, met zichtbaar enthousiasme gemaakte documentaire. Zowel een ode aan Parijs, aan de vrouw, als aan Berthe Morisot zelf. Deze vrouwelijke impressionist van de tweede lijn – schoonzus van Édouard Manet en als zodanig een aantal keren vereeuwigd, staat bij Bense voor feministische ontplooiing, niet gek als je bekijkt dat Morisot zich op schrift over gelijkwaardige verhoudingen van man en vrouw heeft uitgelaten.

Bense onderzoekt de rol van Morisot in de levens van hedendaagse Parijzenaars. Een steeds terugkerende vrouwelijke rapper die Berthe als voorbeeld ziet, een taxichauffeur die zich over de rol van vrouwen uitlaat, een biografe, een kunsthistorica, een naaktmodel van Lucian Freud. Die ‘diversiteit’ leidt af van de basale geschiedenis van Morisot, die ondanks de veronderstelde bekendheid sowieso goed moet worden gecommuniceerd aan een onbevangen publiek. De historische context wordt fragmentarisch losgelaten, en vermengd met de feministische boodschap in het hier en nu, waardoor het onderwerp zelf te weinig gaat leven. Weliswaar met mooie beelden die je zo de Thalys in dwingen, maar laat één kunsthistorische autoriteit aan het woord in het begin en ga dan de diepte in.

Jan-Kees Verschuure

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 8 maart 2018