Mother and Child (2009)

Regie: Rodrigo García | 125 minuten | drama | Acteurs: Annette Bening, Samuel L. Jackson, Naomi Watts, Cherry Jones, Kerry Washington, Amy Brenneman, Alexandria M. Salling, Connor Kramme, Eileen Ryan, David Ramsey, Kay D’Arcy, Bradford Alex, Jimmy Smits, Elpidia Carrillo, Simone Lopez, Carla Gallo, S. Epatha Merkerson, Michael Warren, LaTanya Richardson, Shareeka Epps, David Morse, Tatyana Ali, Sean Scarborough, Ahmed Best, Brenda Ball, Veronica Welch, Dawn Marie Deibert, Gloria Garayua, Elizabeth Peña, Lawrence Pressman, Brittany Robertson, Lisa Gay Hamilton, Gabrielle Abitol, Karen Graci, Eugene Collier, Evette Cord, Juliette Amara, Susan Bay

In het Amerikaanse drama ‘Mother and Child’ krijgen we te maken met de nasleep van een half uurtje seksuele vrijheid. Een veertienjarige heeft seks, bevalt van een dochter en ziet het ter adoptie aangeboden kind nooit meer terug. 37 jaar later gaan moeder en dochter nog altijd gebukt onder die gebeurtenis. Moeder is een nurkse ouwe vrijster, dochter heeft haar gevoel samen met haar eierstokken voor altijd afgebonden. Twee levens zonder perspectief, tot op een goede dag iets verandert.

Hoewel deze plot zich leent voor een onversneden tearjerker, houdt regisseur Rodrigo García het eerste anderhalf uur zijn voet op de rem. Ondanks het beladen onderwerp is er alle ruimte voor humor, vooral in de scènes waarin de onbeholpen moeder met een even onbeholpen aanbidder te maken krijgt. Dramatische scènes zijn er in overvloed, maar de toon in die scènes is eerder hard en bitter dan sentimenteel. García toont niet zozeer de zegeningen van een normaal familieleven, als de leegheid van een onthecht bestaan. In dat opzicht is ‘Mother and Child’ de dramatische evenknie van de komedie ‘Up in the Air’, waarin George Clooney een onthecht type speelde dat langzaam gaat beseffen dat hij iets mist.

Dat de kijker sympathie krijgt voor deze verbitterde dames, komt door prima acteerprestaties van Annette Benning, Kerry Washington en Naomi Watts. Daarbij is het personage van Watts verreweg het interessantst. Onder haar kille uiterlijk en koele woorden schuilt een enorme woede, een woede die zich uit in het vernietigen van andermans geluk. Op vele creatieve manieren.

Helaas gaat García’s voet na anderhalf uur van de rem, en belandt het drama in sentimentele wateren. Humor verdwijnt, muziek zwelt aan en binnen het bestek van enkele scènes maken de hoofdpersonages een onwaarschijnlijke psychologische groei door. Bitterheid verandert in liefde, verdriet in vreugde en er verschijnen tranen en knuffels en nog meer tranen.

Dit oversentimentele einde is een smetje, maar dat mag geen reden zijn om deze film te skippen. In de eerste en laatste plaats is ‘Mother and Child’ een meeslepend drama in de allerbeste Amerikaanse traditie. Kleenex mee en een schouder om op uit te huilen, en je avond kan niet meer kapot.

Bioscooprelease: 11 november 2010