Mother Teresa of Calcutta – Madre Teresa (2003)

Regie: Fabrizio Costa | 180 minuten | drama | Acteurs: Olivia Hussey, Sebastiano Somma, Michael Mendl, Laura Morante, Ingrid Rubio, Guillermo Ayesa, Carlo Cartier, Valeria Cavalli

Bijna iedereen kent de naam Moeder Teresa. Het is algemeen bekend dat zij alles deed voor vrede en voor arme mensen. Deze film is geschikt voor iedereen die meer over haar leven wil weten. De film is als het ware een biografie, een deel van het leven van Moeder Teresa wordt beschreven. Dit is geen film om lekker bij weg te zakken op de bank, maar een leerzame informatieve miniserie die een ode brengt aan Moeder Teresa.

Tijdens haar verblijf in Calcutta krijgt zuster Teresa een roeping. Ze besluit zich te vestigen in de sloppenwijken om de kansarme mensen daar zo goed mogelijk te begeleiden. Dit is moeilijk omdat het Vaticaan toestemming moet geven en omdat het volk in India Moeder Teresa in de weg zit. Sommigen van hen geloven dat Moeder Teresa deze arme, soms stervenden wil bekeren tot het Christendom.

Olivia Hussey speelt de hoofdrol in deze film. Erg bekend is zij niet. Zij speelde in 1968 in de film ‘Romeo and Juliet’ van regisseur Franco Zeffirelli. Verder speelde ze in ‘Black Christmas’, een van de eerste horrorfilms. Ook speelde ze in ‘Blood Camp Thatcher’. Allen geen heel bekende films maar toch weet Hussey de hoofdrol te bemachtigen in deze film over Moeder Teresa. Waarschijnlijk vooral vanwege de grote uiterlijke gelijkenis tussen Olivia Hussey en Moeder Teresa. Hussey speelt haar rol goed maar toch blijf je als kijker de actrice zien in plaats van Moeder Teresa. In sommige films weten acteurs de kijker wel het gevoel te geven dat zij naar de persoon zelf kijken. Neem bijvoorbeeld Bruno Ganz als Hitler in ‘Der Untergang’.

De aanleiding tot het maken van deze miniserie is duidelijk, maar wat jammer is is dat we maar weinig zien van alles wat Moeder Teresa heeft gedaan. We zien dat ze tegen het Vaticaan vecht, dat ze als non op straat wil leven en dat ze arme mensen helpt. Maar daar houdt het ook op. De voorkant van de filmhoes wekt de suggestie dat het gehele leven van Moeder Teresa wordt getoond. We zien immers een foto van de bejaarde Teresa.

Jammer dat de film zo’n plotseling einde heeft. De boodschap is duidelijk: Moeder Teresa spoorde anderen aan tot goede daden. Maar misschien was de film sterker geweest wanneer we meer zouden zien van het leven van Moeder Teresa. Agnes Gonxha Bojaxhiu is de werkelijke naam van Moeder Teresa. De naam Teresa koos Agnes zelf in 1931. De naam is afgeleid van Teresia van Lisieux. Moeder Teresa ontving in 1979 de Nobelprijs voor de vrede. Moeder Teresa werd begraven op zaterdag 13 september 1997 precies zeven maanden nadat Zuster Nirmala verkozen was om haar op te volgen. Moeder Teresa werd zalig verklaard in 2003. Al deze feiten komen niet voor in de film. Verder klopt het verhaal wel, maar gebeurtenissen worden erg minimaal afgebeeld.

In het kort: een serieuze, interessante film, maar niet heel indrukwekkend. Een aantal feiten en beelden zijn erg minimaal. Een aanrader voor mensen die weinig weten over Agnes Gonxha Bojaxhiu oftewel Moeder Teresa, maar niet geschikt om te huren tijdens een gezellig avondje.

Redactie Cinemagazine