Mother’s Day (2010)

Regie: Darren Lynn Bousman | 112 minuten | horror, thriller, misdaad | Acteurs: Deborah Ann Woll, Shawn Ashmore, Lisa Marcos, Patrick John Flueger, Frank Grillo, Jaime King, Tony Nappo, Rebecca De Mornay, Warren Kole, Matt O’Leary, Briana Evigan, Lyriq Bent, Jessie Rusu, Alexa Vega, J. LaRose

Losjes gebaseerd op de low budget Troma cultklassieker uit 1980 van Charles Kaufman, geeft Darren Lynn Bousman (‘Saw II’, ‘Saw III’ en ‘Saw IV’, ‘REPO! The Genetic Opera’) zijn visie op het indringers-in-huis-subgenre onder de thrillers. Films als ‘Funny Games’ en ‘Ils’ wisten dat thema op overtuigende wijze te brengen en angstige gedachten door het hoofd van de kijker te laten schieten: “Wat als…”. Dat Bousman meer dollars uit mocht geven dan zijn collega, is vooral te zien aan de cast: Rebecca De Mornay, die we nog kennen als sadistisch monster uit ‘The Hand That Rocks the Cradle’, speelt een al net zo’n sadistisch monster als in die jaren negentig hit. Dat belooft wat.

Een groot deel van ‘Mother’s Day’ speelt zich af in het huis van het echtpaar Sohapi. Beth en Daniel mogen zich sinds twee maanden de gelukkige eigenaar noemen van dit vrijstaande huis; een koopje, want ze hebben het via een executieverkoop op de kop kunnen tikken. Vanaf het begin is duidelijk dat Beth issues heeft, maar wat die dan zijn, daar is het nog even naar gissen. Omdat er die avond een tornado over het gebied waar het stel woont zal trekken, wordt de housewarmingparty in de – van alle gemakken voorziene – schuilkelder gevierd. Op datzelfde moment zijn drie criminele broers, waarvan er een zeer ernstig gewond is, op weg naar hun moeder. Bij binnenkomst ontdekken ze dat moeder er niet meer woont en dat het huis opnieuw ingericht is. Al snel worden de feestgangers gegijzeld en dan is het wachten op de komst van moeder. Aanvankelijk doet zij zich heel beschaafd voor, ze verontschuldigt zich voor het gedrag van haar zoons en wil het probleem zo snel mogelijk oplossen. Maar dan komt het: blijkbaar hebben de jongens al maanden geld gestuurd naar dit adres. Waar is die post gebleven? Beth en Daniel hebben namelijk niets ontvangen…

Wat vooral opvalt aan ‘Mother’s Day’ is dat je maar weinig binding met de slachtoffers krijgt. Het kan bijvoorbeeld best gebeuren dat je aan het einde van de film niet eens weet wat de namen van een aantal personages uit het vriendenclubje zijn. Beth Sohapi (Jaime King) komt nog redelijk uit de verf, evenals de dokter uit het gezelschap, George (Shawn Ashmore, Iceman uit de ‘X-Men’ films). En hoewel haar naam nauwelijks genoemd wordt, maakt ook Annette (Briana Evigan) dankzij haar opvallende stoere verschijning wel wat indruk. De drie criminele broers komen er maar amper beter van af en blijven steken in clichés: Ike (Patrick Flueger) lijkt de verstandigste, meest berekende van het stel; Addley (Warren Kole) is de maniakale, gevaarlijke gek en Johnny (Matt O’Leary) is het moederskindje. Moederlief gaat erg ver in het tevreden stellen van haar zoons, wanneer Johnny bijvoorbeeld wanhopig uitroept dat hij nog niet dood wil gaan omdat hij nog nooit een vrouw heeft gehad is haar reactie iets in de trant van “Dan regelen we dat toch even voor je, liefje?” Het is ook jammer dat Lydia (Deborah Ann Woll), zusje van de broers, niet helemaal uit de verf komt. Haar personage biedt voldoende diepgang om een interessante draai aan het geheel te geven, maar uiteindelijk wordt er te weinig mee gedaan. Net zoals er maar nauwelijks op de groepsdynamiek wordt ingegaan. Een groot deel van de spanning moet voortkomen uit het idee dat iedereen een moordenaar is als zijn of haar familie op het spel staat en dat werkt maar heel even.

Toch kijkt ‘Mother’s Day’ nog best aardig weg. Het is een verre van perfecte film, maar dankzij puik acteerwerk van een aantal castleden, de humoristische opmerkingen van moederlief en de soms best gruwelijke geweldscènes (kokend water!) slaat de film net door naar de positieve balans. Je zult er niet bij in slaap sukkelen en over de onlogischheden in de plot denk je achteraf pas na. Een blijvende indruk zal de film echter niet achterlaten.

Bioscooprelease: 5 mei 2011