Movie 43 (2013)

Regie: Elizabeth Banks, Brett Ratner, Bob Odenkirk, Steven Brill, Steve Carr, Rusty Cundieff, James Duffy, Griffin Dunne, Peter Farrelly, Patrik Forsberg, Will Graham, James Gunn, Jonathan van Tulleken  | 94 minuten | komedie | Acteurs: Kate Winslet, Hugh Jackman, Anna Faris, Chris Pratt, Richard Gere, Kate Bosworth, Halle Berry, Stephen Merchant, Liev Schreiber, Naomi Watts, Terrence Howard, Elizabeth Banks, Josh Duhamel, Kieran Culkin, Emma Stone, Chloe Grace Moretz, Christopher Mintz-Plasse, Uma Thurman, Jason Sudeikis, Kristen Bell, Justin Long, Leslie Bibb, Gerard Butler, Johnny Knoxville, Sean William Scott, Jeremy Allen White, J.B Smoove, Jack McBrayer, Aasif Mandvi, Bobby Cannavale, Patrick Warburton, Jimmy Bennett, Matt Walsh, Adam Cagley, Devin Eash

Pubers Calvin en JJ worden lastig gevallen door Baxter, het jongere broertje van Calvin. Om hem een hak te zetten willen ze zijn computer volgooien met virussen. Om Baxter af te leiden verzinnen de jongens dat ze op zoek zijn naar de film ‘Movie 43’, een film die verboden is omdat de inhoud zeer schokkend is. Baxter gaat gretig op zoek naar de film en samen met Calvin en JJ komen ze allerlei bizarre korte films tegen. Langzamerhand ontdekt het trio dat ‘Movie 43’ wel degelijk bestaat en dat het getoonde inderdaad stuitend is.

Dat een sterrencast geen garantie is voor een goede film maakt ‘Movie 43’ op een zeer pijnlijke wijze duidelijk. De film werd in de VS al genadeloos de grond ingehakt en na het zien van de film is begrijpelijk waarom. Het is een komedie die niet grappig is, die nauwelijks een scenario heeft en als doel lijkt te hebben om de kijker zoveel mogelijk belachelijke en ranzige sketches te laten zien. Nou zijn we wel wat gewend van Peter Farrelly (die de film bedacht) dankzij ‘Dumb & Dumber’ en ‘Me Myself and Irene’, maar hij slaat de plank hier compleet mis. Kate Winslet die op een blind date gaat met Hugh Jackman die twee extra testikels aan z’n keel heeft hangen, Halle Berry die guacamole maakt met haar borst en Elizabeth Banks die wordt ondergeplast door een geanimeerde kat, zijn nog maar enkele van de voorbeelden. De ene sketch is nog erger dan de andere. Ironisch gezien zit de sketch die nog enigszins leuk is (Terrence Howard speelt een basketbalcoach) helemaal aan het eind van de film. De vraag is of je tegen die tijd nog zin hebt om te kijken. Dat flauwe humor en plat vermaak soms wel leuk kan zijn bewijzen films als ‘Scary Movie’ die genres op de hak nemen. ‘Movie 43’ parodieert niks en dat in combinatie met het gebrek aan een duidelijke lijn zorgt voor een rommelige film die uit losse scènes bestaat. Farrelly’s doel was om een film te maken in de trant van komedie website Funny or Die. Probleem is dat Funny or Die humor bezit, ‘Movie 43’ niet.

Waarom alle bekende acteurs iets zagen in het script is een raadsel. Wilden ze laten zien dat ze ook iets heel anders kunnen? In die opzet zijn ze geslaagd, maar dan wel op bedroevende wijze. Richard Gere zou op het laatste moment nog hebben geprobeerd onder de film uit te komen maar was al contractueel verbonden. Colin Farrell is nog wel op tijd uit het project gestapt, slimme vent, die Colin! De opnames namen meerdere jaren in beslag. Begrijpelijk want zo’n grote sterrencast krijg je niet zomaar bij elkaar en niet iedereen is op hetzelfde moment beschikbaar. Wat wel weer opvalt is dat je de acteurs nauwelijks kan betrappen op slecht acteerwerk. Iedereen doet prima zijn ding en met een goed en grappig script had ‘Movie 43’ wellicht wel een leuke uitkomst kunnen hebben.

‘Movie 43’ is allesbehalve een aanrader. De film is plat, vies en vooral niet grappig.  De enige reden om ‘Movie 43’ te bekijken is om met eigen ogen te zien hoe beroerd een film met een sterrencast kan zijn.

Shelley Eimers

Waardering: 1

Bioscooprelease: 21 februari 2013