Mowgli & Fidel (2010)

Regie: Desiree Duwel | 10 minuten | korte film | Acteurs: Teun Kuilboer, Robert de Hoog

Robert de Hoog was nog geen twintig toen hij in 2008 een Gouden Kalf won voor zijn rol in de telefilm ‘Skin’ van Hanro Smitsman. Als je bedenkt dat ‘Den Helder’, waarin De Hoog eveneens de hoofdrol speelt, datzelfde jaar een Gouden Kalf krijgt voor beste televisiedrama, weet je dat deze jongen best eens een hele grote zou kunnen worden. De Hoog timmert inmiddels aardig aan de weg en is te zien in films als ‘Schemer’ geïnspireerd door de moord op Maja Bradarić (van opnieuw Smitsman, 2010), ‘The Domino Effect’ over de kredietcrisis (Paula van der Oest, 2010), ‘Me & Mr. Jones’ over Joran van der Sloot (Paul Ruven, 2011) en ‘170 Hz’ over twee dove tieners (Joost van Ginkel, 2011). Aan de zijde van de zes jaar oudere Teun Kuilboer – met wie hij ook speelde in ‘Skin’ en ‘Den Helder’ – is De Hoog te zien in de korte film ‘Mowgli en Fidel’ (2010) van Janneke van Heesch. De twee acteurs droegen tevens bij aan het scenario van Desiree Duwel.

Mowgli (Kuilboer) en Fidel (De Hoog) staan op het punt om op wereldreis te gaan. Een grote gebeurtenis, die Fidel tot nadenken stemt over wat hij eigenlijk wil. Heeft hij eigenlijk wel zin om zijn huis en haard op te geven voor zo’n lange tijd? Mowgli, die haast niet kan wachten om te vertrekken, begrijpt niet waarom zijn maatje zo treuzelt. Eerst kan hij maar niet uit bad komen, daarna aarzelt hij om zich aan te kleden en zijn koffers in te pakken, vervolgens vertikt hij het om in de taxi richting Schiphol te stappen. En dan is er ook nog de kat, die hij maar met moeite achter kan laten. Op allerlei mogelijke manieren probeert hij om de reis uit te stellen. Zijn tegenzin groeit met de minuut. Het lijkt wel alsof hij op Schiphol al heimwee heeft. Wat weerhoudt hem er werkelijk van om zorgeloos op reis te gaan?

‘Mowgli en Fidel’ wordt gedragen door het sterke acteerwerk van de twee hoofdrolspelers. Waar Kuilboer de meest extraverte is van de twee, is De Hoog de binnenvetter. Wat gaat er in hem om, waarom heeft hij ineens geen zin meer om op wereldreis te gaan? En belangrijker nog: waarom laat hij zijn tegenzin pas merken als ze op het punt staan om te vertrekken. Of is Mowgli zo met zichzelf bezig dat hij het niet eerder doorhad? Kuilboer en De Hoog spelen de twee vrienden (of broers of geliefden, dat wordt niet duidelijk) op een overtuigende manier; je wilt meer van ze zien, meer van ze weten. Dat het verhaal wat ‘onaf’ aandoet na afloop, is een kleine kanttekening niet onvermeld mag blijven. Vat het maar op als compliment: ‘Mowgli en Fidel’ zou namelijk heel goed een boeiend uitgangspunt kunnen vormen voor een film die veel langer duurt dan de tien minuten die we hier voorgeschoteld krijgen.