Mozart in Love – Interlude in Prague (2017)
Regie: John Stephenson | 103 minuten | biografie, drama | Acteurs: Aneurin Barnard, James Purefoy, Samantha Barks, Morfydd Clark, Adrian Edmondson, Anna Rust, Dervla Kirwan, Ruby Bentall, Charlotte Peters, Edmund Kingsley, Ian Bonar, Alena Doláková, Trent Garrett, Nickolas Grace, Gregory Gudgeon, Krystof Hádek, Klára Issová, Jirí Mádl, Jan Révai, Raymond Thiry, Adam Vacula, Claudia Vaseková, Ross William Wild
Het is 1787 en de edelen en andere nauw betrokkenen van de Praagse opera stemmen in om de beroemde componist Mozart uit Wenen over te laten komen. De vrolijke en charmante jongeman begint snel aan het schrijven van een nieuwe opera. De intriges, norse edelen en prachtige sopranen geven hem meer dan genoeg inspiratie om een van zijn meest bekende opera’s ‘Don Giovanni’ tot stand te laten komen.
Als je bij het hoofdpersonage van ‘Mozart in Love’ een klein kinderachtig mannetje van nauwelijks 1 meter 60 verwacht, kom je bedrogen uit. In dit fictieve portret van het muzikale genie zijn de speculaties uit de geschiedenisboeken aan de kant gezet en is er gekozen voor een knappe en charmante jonge man. Aneurin Barnard zet een emotionele vrije geest neer, die lichtelijk zorgeloos van het ene probleem in het andere verzeild raakt. Ondanks dat zijn karakter erg aimabel neergezet wordt, word je niet door zijn misère geraakt. Ook de andere karakters, in de toch vrij tragische plot, krijgen dit niet voor elkaar. Het spel van de cast komt soms iets te groots en opgeplakt over en dit maakt dat de zakdoekjes niet tevoorschijn hoeven worden gehaald.
Daarnaast is de plot van ‘Mozart in Love’ een beetje dun. Mozart wordt verliefd op de jonge talentvolle sopraan Morfydd Clark. De gemene Baron (James Purefoy) is hier niet blij mee en heeft ook zijn zinnen op het meisje gezet, met alle gevolgen van dien. Naast deze rode draad was een zijlijntje of een soort parallelle metafoor geen overbodige luxe geweest om de film iets meer substantie te geven. Het is niet zo dat de hoofdlijn saai is, de prachtige kostuums, pruiken en muziek geven de film genoeg om naar te kijken, er had alleen meer uit het materiaal gehaald kunnen worden.
Het idee om een invulling te geven aan de ontstaansgeschiedenis van één van Mozarts meesterwerken is in principe heel leuk gevonden. Er wordt dan ook gebruik gemaakt van de muziek van ‘Don Giovanni’ om terugblikken of om gedachtestromen van zijn componist weer te geven, maar hier had net als de plot meer uitgehaald kunnen worden. Soms stuurt de underscore de kijker ook heel erg in een richting naar wat hij moet voelen. Zo klinken er bij de Baron altijd dramatische en of opzwepende tonen om zijn kwaadaardigheid te illustreren. Op zich is daar niet mis mee, maar aangezien het van het begin van de film al duidelijk is wat zijn ware intenties met het vrouwelijk schoon is, verft dit de rozen iets te rood.
‘Mozart in Love’ is een prachtig aangekleed kostuumdrama. Er zijn een heleboel elementen die in basis heel prettig zijn om naar te kijken en te luisteren, maar waar meer uitgehaald had kunnen worden. Hierdoor zie je soms meer het idee en de potentie dan een uitwerking die ontroert.
Marit Golstein
Waardering: 3
Bioscooprelease: 24 mei 2018
DVD-release: 25 september 2018