Mr. Bean’s Holiday (2007)

Regie: Stephen Bendelack | 95 minuten | komedie | Acteurs: Rowan Atkinson, Willem Dafoe, Karel Roden, Emma de Caunes, Jean Rochefort, Max Baldry, Stéphane Debac, Pierre-Benoist Varoclier, Steve Campos

Mister Bean dankt zijn bekendheid vooral aan de gelijknamige televisieserie die begin jaren 90 wereldwijd furore maakte. De serie rond de kinderlijke én geniale Bean moest het voornamelijk hebben van slapstick en van het elastieken hoofd van hoofdrolspeler Rowan Atkinson. In 1997 promoveerde Bean naar het witte doek met ‘Bean, the Ultimate Disaster Movie’, een film die zijn titel pijnlijk waarmaakte. Verdwaald in het format van een Amerikaanse familiekomedie (inclusief halfbakken plot) verkwanselde Bean de goede naam die hij met de televisieserie had opgebouwd.

In 2007 is Bean terug met ‘Bean’s Holiday’. De vraag is dan of deze nieuwe poging wat dichter in de buurt blijft bij de oorspronkelijke reeks.

Het lijkt erop alsof de makers hebben geleerd van de fouten van de eerste Bean. Het probleem van die voorganger zat gedeeltelijk in het veel te grote aandeel van ‘normale’ volwassenen. Wat een figuur als Bean nodig heeft zijn sidekicks die enigszins van zijn niveau zijn, zonder dat hij echt met hen hoeft te communiceren. De scenaristen hebben dit probleem handig opgelost door hem achtereenvolgens op te schepen met een Russisch jongetje en een jonge Franse actrice, een naturel en wat kinderlijk type dat het prima kan vinden met Bean. Met deze twee reist Bean door Frankrijk, waarbij de gesprekken niet verder komen dan Oui, Non en Gracias.

Een ander winstpunt is dat deze nieuwste Bean nauwelijks een plot kent. Onze held wil naar de zonnige Franse zuidkust, maar Bean zou Bean niet zijn als hij niet de nodige obstakels tegenkomt, waarvan de Franse keuken nog het minste is. Al snel verliest hij de helft van zijn bezittingen en ook raakt hij ongewild betrokken bij het laatste filmproject van zelfverklaard genie Carson Clay (Willem Dafoe).

De reis van Bean bestaat, net als de avonturen van de televisieserie, uit een opeenvolging van sketches. De noodzakelijke pauzes tussen de sketches worden onder meer gevuld met een achtervolging op de fiets en een playbackscène. Uiteraard zijn niet alle sketches even geslaagd, maar er zitten toch opvallend veel leuke stukken tussen. Gelukkig wordt nauwelijks met Franse clichés gespeeld, voorspelbaar als dat zou zijn. Wel is er een running gag met mobiele telefoontjes en er is een aardige sneer naar arthousefilms van het meer pretentieuze soort. De manier waarop de meestal zwijgende Bean probeert te bedelen op zijn Russisch is al helemaal hilarisch. Bovendien is er ruimte voor wat puur Engelse absurde humor, ook al zo’n element dat volledig ontbrak in de Amerikaanse Bean.

Hoewel deze Bean nu ook weer niet aan het torenhoge niveau van de televisieserie kan tippen, komt hij bij vlagen toch aardig in de buurt. Helaas is het begin wat moeizaam en is de muziek van de meest gruwelijke soort, maar verder valt hier weinig te klagen. Zo is deze Bean niet alleen een prima revanche voor een mislukte voorganger maar vooral een afscheid in stijl van een onvergetelijk personage.

Bioscooprelease: 29 maart 2007