Mr. Brooks (2007)

Regie: Bruce A. Evans | 120 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Kevin Costner, William Hurt, Demi Moore, Dane Cook, Marg Helgenberger, Ruben Santiago-Hudson, Danielle Panabaker, Aisha Hinds, Lindsay Crouse, Jason Lewis, Reiko Aylesworth, Matt Schulze, Yasmine Delawari, Traci Dinwiddie, Michael Cole

Het is alweer een tijdje geleden dat we konden genieten van Kevin Costner op het witte doek. De bekende acteur van onder andere ‘The Bodyguard’ en ‘Dances with Wolves’ heeft de laatste tijd weinig van zich laten horen maar in de rol van Mr. Brooks in de gelijknamige film is hij weer helemaal terug van eigenlijk nooit weggeweest.

Op het eerste oog lijkt Earl Brooks een gelukkig gezinnetje te vormen met zijn mooie vrouw en dochter van wie hij zielsveel houdt. Voor de buitenwereld het ideale gezin maar ondertussen speelt de vreemde passie van de vader hen parten. Earl heeft namelijk een ernstige verslaving. Vader Brooks bezoekt voor zijn verslaving een AA-bijeenkomst, maar vertelt zijn mede-verslaafden niet dat hij in werkelijkheid niet aan alcohol of drugs verslaafd is maar aan moord. Deze bizarre hobby krijgt gestalte in de vorm van zijn alter-ego Marshall (William Hurt). Gelukkig is er voor gekozen om een zichtbare tweede persoonlijkheid te bedenken, zodat de kijker beter kan begrijpen waarom deze charmante man en zorgzame vader ineens de seriemoordenaar uithangt. Hoewel hij zich er voor de geloofwaardigheid iets meer tegen had kunnen verzetten.

Demi Moore speelt de agente die deze seriemoordenaar moet zien te vinden. Natuurlijk spelen er bij haar ook verschillende privè probleempjes die haar werk beïnvloeden, zoals de scheiding van haar man en het feit dat de moordenaar die zij heeft weten te arresteren onlangs ontsnapt is uit de gevangenis en het op haar voorzien heeft. Waarom deze laatste verhaallijn in de film is gestopt, is een raadsel. Misschien dat Demi Moore haar rol wat meer actie wilde geven. Hoe spannend deze actiescènes ook zijn, het dwaalt te veel af van het verhaal en de film wordt er niet beter op.  De meest ondankbare rol is voor Marg Helgenberger, die de naïeve Emma Brooks speelt. Zij gelooft haar man op zijn woord als hij zegt in zijn atelier te zijn, terwijl hij eigenlijk een moord aan het plegen is. Geen moment heeft zij iets door of twijfelt zij aan de onschuld van haar man en dochter. Zonde voor Marg Helgenberger dat zij een rol aangewezen heeft gekregen waarin zij haar acteerkunsten niet voldoende kan laten zien.

‘Mr. Brooks’ is niet alleen spannend, er zit ook een dramatische kant aan. Namelijk het verhaal van een schizofrene man die zijn gezin niet wil kwetsen met zijn vreemde, moordlustige tweede persoonlijkheid. Ook heeft regisseur Bruce A. Evans humor in de film weten te brengen. Vooral het personage van Mr. Smith geeft aan dat de film niet al te serieus genomen moet worden. Een bange, naïeve, wannabe-moordenaar die Mr. Brooks als zijn grote held ziet, zorgt voor de nodige dosis relativisme. En het feit dat Earl Brooks tegen zijn alter-ego Marshall praat waar anderen bij zijn, terwijl zij niet doorhebben dat hij praat of zich vreemd gedraagt is op zijn minst ook bizar te noemen. Echter, dit is zo in de film geïntegreerd dat het geen invloed heeft op de geloofwaardigheid van het verhaal.

‘Mr. Brooks’ is een misdaad/thriller met veel spanning en schrikelementen die ook nog eens een goed verhaal heeft. Zowel voor drama-liefhebbers als thriller-fanaten is dit een prima film. ‘Mr. Brooks’  blijft spannend en geloofwaardig tot het vervelende open einde toe. Enig minpuntje; dit einde smeekt om een vervolg!

Eveliene Sanders

Bioscooprelease: 6 september 2007