Mr. Harrigan’s Phone (2022)

Recensie Mr. Harrigan's Phone CinemagazineRegie: John Lee Hancock | 104 minuten | drama, horror | Acteurs: Donald Sutherland, Jaeden Martell, Joe Tippett, Colin O’Brien, Kirby Howell-Baptiste, Frank Ridley, Peggy J. Scott, Thomas Francis Murphy, Randy Kovitz, Cyrus Arnold, Thalia Torio, Conor William Wright, Alexa Niziak, Bennett Saltzman, Daniel Reece, Dale Duko, Joseph Taylor

In een slaperig stadje in Maine woont de jonge Craig met zijn vader. Sinds zijn moeder is overleden gaat het niet helemaal top met Craig. Om zijn gedachten te verzetten en een centje te verdienen, komt hij als voorlezer in dienst bij de excentrieke mijnheer Harrigan. Harrigan is een steenrijke bejaarde, even kil als wijs, met een grote boekenverzameling in zijn villa. Wanneer Craig op een dag 3000 dollar wint met een door Harrigan geschonken kraslot, schenkt hij zijn baas een smartphone. Een bijzondere smartphone. Maar is het dan de smartphone die zo bijzonder is of is het Harrigan zelf?

De Amerikaanse mysterythriller ‘Mr. Harrigan’s Phone’ is nog geen kwartier onderweg, of je begrijpt aan welk brein dit verhaal is ontsproten. Maine, een mysterieuze rijkaard, problemen op school, de aankondiging van een moord: in alles herken je de hand van Stephen King.

Omdat het hier om een kort verhaal van de Amerikaanse grootmeester gaat en omdat het evenveel drama is als thriller, hebben de makers gekozen voor een trage en ingetogen verfilming. Zo maken we op ons gemak kennis met de belangrijkste personages en komt de spanning maar langzaam het verhaal binnen. Dit alles op een opvallend stijlvolle manier. Zo zien we onderaan het scherm steeds de naam van de schrijver en het boek waaruit Craig voorleest. Maar ook krijgen we mooie citaten te horen van Dickens, Dostojewski en Conrad.

Het thrillerdeel is even ingetogen als het dramatische deel. Het draait vooral om Craigs problemen op school en over de gewelddadige kettingreactie die hieruit volgt. Het geweld blijft meestal buiten beeld en we turfden maar een enkele jumpscare (wel een slimme trouwens). Het verhaal zelf verraadt dan weer het meesterschap van King. Met stevig verbonden lijntjes en herkenbare personages, boeiende en geloofwaardige dialogen tussen Craig en Harrigan, en met geweld dat zijn eigen logica volgt.

Ook over het acteren en de spaarzaam opduikende muziek gaan we niet klagen. Het enige dat deze film wat lastig valt te verkopen is de combi van bovennatuurlijke thriller en ingetogen drama. Voor liefhebbers van de eerste categorie is deze film ongetwijfeld te saai, liefhebbers van de tweede soort willen nog wel eens hun neus ophalen voor genrefilms. Maar voor minder elitaire types, het soort dat de ene week Tolstoj of Proust leest en de week daarop King of Rowling, is ‘Mr. Harrigan’s Phone’ een heel aangename zit.

VOD-release: 5 oktober 2022 (Netflix)