Mr. Sea (2014)

Regie: Xue Geng | 13 minuten | animatie

Dit porseleinen juweeltje, afkomstig uit China, is de eerste film van kunstenares Xue Geng. De geanimeerde kortfilm verbeeldt een verhaal van de schrijver Pu Song-Ling uit de Qing-dynastie, afkomstig uit het boek ‘Strange Tales from a Chinese Studio’ (1679). Een ontdekkingsreiziger roeit in een bootje richting een mysterieus eiland, waar hij bevreemdende ontmoetingen heeft met een prostituee en een slang.

Xue Geng maakt al langer gebruik van keramiek in haar kunstwerken, maar in dit verhaal dat afstamt uit de Qing-dynastie, dat zo bekend stond om dit materiaal, is het gebruik daarvan natuurlijk extra schetsend. Aan de hand van stop-motion laat Xue Geng haar zelfgemaakte porseleinen beeldjes dit klassieke verhaal uitbeelden. De beeldjes zijn prachtig vormgegeven en beschilderd. Ook het eiland waarop het verhaal zich afspeelt is begroeid met schitterende keramieken bomen. De combinatie met de delfts blauwe verf en het geweldige spel van licht en schaduw zorgt voor een pure en onbevlekte sfeer met een duister ondertoontje. Dit sluit naadloos aan bij de inhoud van het verhaal, die bij tijden seksueel en gewelddadig is. Het beeld van het helderrode bloed dat vloeit over het sneeuwwitte porselein heeft een buitengewoon doeltreffend en bijna shockerend effect.

‘Mr. Sea’ is een nachtmerrieachtige film. De repetitiviteit benadrukt de droomatmosfeer des te meer en de zweverige soundtrack past ontzettend goed bij de fragiele look van deze kortfilm. Veel scènes zijn erg ontroerend, zoals de aanrakingen die plaatsvinden tussen de prostituee en de reiziger. De regisseuse benadrukt de (letterlijke) breekbaarheid van haar personages door hard het tikken en schrapen van porselein tegen porselein te laten doorklinken wanneer de twee elkaar beminnen. Wat het gebruik van keramiek bovendien teweegbrengt in deze film is dat het verhaal dat ermee uitgebeeld wordt eigenlijk al in het niet valt bij de intrinsieke schoonheid ervan. De beeldjes op zichzelf drukken al zoveel puurheid, kwetsbaarheid en toch ook kracht uit dat de film als visuele ervaring alleen al rotsvast op zichzelf staat. Het is overigens bewonderenswaardig hoe levendig en dynamisch Xue Geng dit statische materiaal heeft weten te laten bewegen. Ga deze kortfilm vooral bekijken, met dit debuut heeft de Chinese kunstenares een adembenemend werkje afgeleverd.

Esca van Blarikom