Mrs. Doubtfire (1993)

Regie: Chris Columbus | 125 minuten | drama, komedie, familie | Acteurs: Robin Williams, Sally Field, Pierce Brosnan, Harvey Fierstein, Polly Holliday, Lisa Jakub, Matthew Lawrence, Mara Wilson, Robert Prosky, Anne Haney, Scott Capurro, Sydney Walker, Martin Mull, Terence McGovern, Karen Kahn

In ‘Mrs. Doubtfire’ kom je een verklede Robin Williams tegen. Geen stoere, lieve of goedige man, maar Williams zet een gescheiden man neer die als oudere vrouw door het leven gaat om zo toch nog – als huishoudster – bij zijn kinderen te kunnen zijn.

Eerder waren dit soort sex change verkleedfestijnen ook al populair, denk aan klassiekers als ‘Tootsie’ (1982) en ‘Victor/Victoria’ (ook 1982). Tegenwoordig is het niet meer weg te denken en films als ‘White Chicks’ en ‘Big Momma’s House’ rijzen als paddenstoelen uit de grond.

Maar in ‘Mrs. Doubtfire’ gaat het niet zozeer alleen over het komische aspect; het veranderen van sekse benadrukt juist ook het drama. Een gescheiden man, wiens scheiding niet echt vlekkeloos is verlopen, mag zijn kinderen niet meer zo vaak zien. Om alsnog bij zijn geliefde kroost in de buurt te kunnen blijven, ziet hij zich genoodzaakt te reageren op de oproep voor een huishoudster van zijn ex-vrouw. Die neemt hem natuurlijk meteen aan, want er is een “speciale connectie” die ze vanaf minuut één hebben. Iedereen voelt zich thuis bij de warme Britse mevrouw Doubtfire. Maar de sex change veroorzaakt ook de nodige hilariteit, want moet je nou als man of als vrouw naar het toilet? En hoe los je het feit op dat je ex-vrouw romantische gevoelens begint te krijgen voor naar nieuwe vriend? Al gaat de waarheid nog zo snel…

Robin Williams is een geweldig begaafd acteur en ook in dit komische drama laat hij zich van zijn sterkste kant zien. De vertedering in zijn ogen is echt als hij naar zijn kinderen kijkt (als mevrouw Doubtfire) en zich bewust wordt van het feit dat hij ze alleen op die manier kan zien. Sally Field is een goede moeder die worstelt met haar nieuwe leven als gescheiden vrouw. Het is dan ook niet moeilijk om zowel voor hem als voor haar sympathie te gaan voelen. De kinderen zijn zulke schatjes dat je wel van ze moet houden, en net als hun (film)ouders spelen ze de sterren van de hemel. De bijrol voor Pierce Brosnan als nieuwe liefde van Sally Field is een leuke komische aanvulling, al had zijn karakter nog wat meer uitgediept mogen worden. Hij is nogal plat in vergelijking met de rest, maar dat mag de pret niet drukken.

‘Mrs. Doubtfire’ is een echte gezellige hartverwarmende klassieker voor de hele familie!

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 24 februari 1994