Much Ado About Nothing (1993)

Regie: Kenneth Branagh | 106 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Kenneth Branagh, Emma Thompson, Keanu Reeves, Denzel Washington, Kate Beckinsale, Robert Sean Leonard, Richard Briers, Michael Keaton, Imelda Staunton, Jimmy Yuill, Brian Blessed, Andy Hockley, Chris Barnes, Conrad Nelson, Phyllida Law, Alex Lowe, Richard Clifford, Gerard Horan, Patrick Doyle, Alex Scott, Ben Elton, Edward Jewesbury

Veel gedoe om niets. De titel van de film ‘Much Ado About Nothing’ vat de inhoud kort en krachtig samen.

De film speelt zich af in Italië, rondom het landgoed van Signor Leonato (Richard Briers), de gouverneur van Messina. Een groep dames, waaronder Leonato’s dochter Hero (Kate Beckinsale) en haar nichtje Beatrice (Emma Thompson) liggen lekker te luieren in het gras, als plotseling de terugkeer van de prins van Aragon Don Pedro (Denzel Washington) wordt aangekondigd. Don Pedro neemt zijn hele gevolg mee, waaronder zijn broer Don John (Keanu Reeves) en zijn compagnons Benedick (Kenneth Branagh) en Claudio (Robert Sean Leonard). Leonato nodigt het gezelschap uit om een maand op zijn landgoed te verblijven. Feestvreugde alom, vooral bij Hero en Claudio, die smoorverliefd op elkaar worden en zich verloven. Benedick en Beatrice lijken in eerste instantie niet zo blij om met elkaar opgescheept te zitten: de twee verstokte vrijgezellen zijn elkaars favoriete vijanden. Hun vrienden hebben echter een plannetje bedacht waardoor ze Benedick en Beatrice verliefd op elkaar proberen te laten worden. Ondertussen smeedt Don John een smerig plan waarmee hij Claurio wil laten geloven dat Hero hem ontrouw is…

De film is geregisseerd, geschreven én mede geproduceerd door Kenneth Branagh, die ook nog eens één van de hoofdrollen op zich neemt. Branagh staat bekend om zijn betrokkenheid bij Shakespeare-adaptaties. Zo speelde hij de hoofdrol in ‘Hamlet’ (1996), een film waar hij ook het scenario voor schreef en de regie voor in handen had. In 2006 verscheen van Branagh de Shakespeare-verfilming ‘As You Like It’, waar hij dit keer eens niet zelf in meespeelde. Kortom, hij is iemand met een hart voor Shakespeare en dat is ook terug te zien in deze vrolijke en frisse verfilming.

Het is duidelijk te zien dat het verhaal van oorsprong geschreven is voor het toneel. Alle gebeurtenissen spelen zich op één plek af, namelijk het landgoed van Leonato. Ook is de oorspronkelijke tekst van Shakespeare, hoewel het wel een speciale bewerking voor de film is, grotendeels intact gelaten. Dit is in het begin eventjes wennen, maar het heeft ook wel zijn charme. Het ‘Shakespeareiaans’ komt er overigens bij alle acteurs heel natuurlijk uit, alsof ze altijd zo gepraat hebben.

Dat de oorspronkelijke tekst van Shakespeare grotendeels intact is betekent ook dat er veel monologen in de film zitten. Op het toneel zou dit aan het publiek gericht zijn, maar in de film zien we vooral personages die in zichzelf praten. Ook zit er een tweetal liedjes in de film, ook een theatraal kenmerk, die met lange mooie shots in beeld worden gebracht. Het eindshot van de film is overigens prachtig: de camera volgt minutenlang tientallen personages en figuranten, die in en om het landgoed zingen en dansen. De camera volgt hen niet alleen maar draait ook om de acteurs heen en ‘vliegt’ uiteindelijk de lucht in, waardoor we een prachtig beeld te zien krijgen van tientallen mensen die in allerlei figuren door de tuinen van het landgoed dansen.

‘Much Ado about Nothing’ heeft een aantal prijzen en vele nominaties in de wacht gesleept. Zo werd Kenneth Branagh op het Filmfestival Cannes genomineerd voor een Gouden Palm, en werd de film genomineerd als beste musical/komedie bij de Golden Globes. Opvallend feitje is overigens dat Keanu Reeves werd genomineerd voor een o zo gevreesde Razzie Award, als slechtste bijrol; eigenlijk niet helemaal terecht.

‘Much Ado About Nothing’ is een sprankelende film waar je even in moet komen door het Shakespeariaanse taalgebruik, maar die dan toch heel amusant is om naar te kijken. De film zit vol scherpe dialogen en veel humor, en is in Italië op locatie geschoten. Waarschijnlijk zal de film niet bij iedereen even goed in de smaak vallen, aangezien het heel erg ‘Shakespeareiaans’ gebleven is, en daar moet je van houden. Maar als je dat doet, dan is dit een film om van te genieten!

Franka Kersten

Bioscooprelease: 16 december 1993