Mulan (2020)

Recensie Mulan CinemagazineRegie: Niki Caro | 117 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Yifei Liu, Donnie Yen, Gong Li, Jet Li, Jason Scott Lee, Yoson An, Tzi Ma, Rosalind Chao, Pei-Pei Cheng, Xana Tang, Ron Yuan, Jun Yu, Chen Tang, Doua Moua, Jimmy Wong, Nelson Lee

Na nieuwe versies van ‘Jungle Book’, ‘Belle en het Beest’, ‘Aladdin’ en ‘The Lion King’ was het in 2020 de beurt aan ‘Mulan’. Oorspronkelijk een Disney animatiefilm uit 1998, is deze versie een “live action” remake.

Het verhaal van Mulan (Yifei Liu) is gebaseerd op Chinese volksverhalen uit de 4e/5e eeuw voor Christus. De film hanteert dezelfde basiselementen als de animatieversie: als het Keizerrijk bedreigd wordt door vijanden, moet elke familie een krijger leveren voor het leger. Mulans vader (Tzi Ma) loopt mank en heeft geen zoons om zijn plaats in te nemen. Dus besluit Mulan zich als man te verkleden en dienst te nemen in het Keizerlijke leger. Het leidt tot avonturen en de liefde voor een medesoldaat.

Ten opzichte van de versie uit 1998 zijn wel een aantal dingen gewijzigd: het grappige draakje Mushu is verdwenen en Mulan heeft een jonger zusje gekregen. De belangrijkste wijziging is dat Mulans liefde Li Shang ook uit het verhaal is geschreven. De makers vonden het na de aandacht voor #metoo vanaf 2018 niet langer passend om Mulan een romantische partner te geven die ook haar leidinggevende is. In plaats daarvan zijn diens karaktertrekken opgesplitst in de meer vaderlijke commandant Tong (Donnie Yen) en de ontluikende romance is met rekruut Chen Honghui (Yoson An). In bijrollen duiken bekende acteurs op, zoals Jet Li als de keizer, Gong Li als de heks Xianniang en Jason Scott Lee als de slechterik, Khan.

De update ziet er schitterend uit, met prachtige visuele effecten, maar biedt weinig nieuwe en verbeterde elementen ten opzichte van de originele animatiefilm. Waarom dan deze remake? “Geld verdienen” zullen de cynische kijkers zullen vooral denken – wat uiteindelijk natuurlijk het doel is van filmstudio’s. Maar waarom dan geen nieuw, inspirerend verhaal vertellen dan een remake met echte acteurs? Het voelt – ondanks alle tijd, geld, zorg en aandacht die overduidelijk in de film gestopt is – toch enigszins overbodig. De film zorgde ook voor de nodige controverse, omdat er scènes werden gefilmd in een Chinese provincie waar ook interneringskampen voor Oeigoeren zijn en waarvan internationale organisaties de Chinese overheid beschuldigen van ernstige en systematische mensenrechtenschendingen.

Wie zich louter op de film zelf concentreert, wordt zeker niet teleurgesteld. ‘Mulan’ heeft flitsende actiescènes, een prachtige vormgeving en fantastische landschappen, waarbij de acteurs met verve nieuw leven blazen in de oude legende.

Vanwege de coronapandemie in 2020 werd de film slechts beperkt in de bioscoop uitgebracht en vrijwel direct op de online streaming service Disney Plus.

Hans Geurts

VOD-release: 4 september 2020 (Disney Plus met VIP-toegang)