Muppets Most Wanted (2014)

Regie: James Bobin | 112 minuten | avontuur, komedie, misdaad, familie, musical | Acteurs: Ricky Gervais, Tina Fey, Ty Burrell, Zack Galifianakis, Bridgit Mendler, Tom Hiddleston, Christoph Waltz, Salma Hayek, Danny Trejo, Stanley Tucci, Debby Ryan, Ray Liotta, Lady Gaga, Jemaine Clement, Ross Lynch, Frank Langella, Josh Groban, Dexter Fletcher, Peter Serafinowicz, Usher Raymond, Sean Combs, Céline Dion | Originele stemmencast: Steve Whitmire, Eric Jacobson, Dave Goelz, Bill Barretta, David Rudman, Matt Vogel

“We’re doing a sequel,” zingen The Muppets triomfantelijk aan de aftrap van ‘Muppets Most Wanted’ (2014), om vervolgens alle clichés die er bestaan over vervolgfilms aan te halen. De toon van de film is gezet; zelfspot is The Muppets niet vreemd. Na het verrassende wereldwijde succes van de Muppet reboot – simpelweg ‘The Muppets’ geheten – uit 2011, kon een sequel natuurlijk niet uitblijven, maar de zelfironie waarmee de door Jim Henson gecreëerde poppen dat doen is erg verfrissend. Zo wordt de positie van de nieuwbakken Muppet Walter, die zich in ‘The Muppets’ aansloot bij het gezelschap, ter discussie gesteld wanneer hij doorheeft welk bedrog er gaande is. “Straks laat hij ons in de steek, na al die tijd die we in hem gestoken hebben.” “Ja,” antwoordt Rizzo the Rat, “en dat ten koste van sommige andere, meer ervaren Muppets.”

‘Muppets Most Wanted’ gaat direct verder waar zijn voorganger ophield. Het kleurrijke gezelschap is na een lange pauze weer bij elkaar, maar waar moeten ze optreden? De slinkse Dominic Badguy (Ricky Gervais) – what’s in a name… al spreek je het uit op z’n Frans – die zich uitgeeft als boekingsagent, weet raad. Hij regelt een reeks optredens in mooie theaters in Europa voor The Muppets. Wat onze pluizige vrienden niet weten is dat hij de boel omkoopt om de zalen vol te laten zitten en recensenten geld toestopt zodat er lyrische kritieken in de kranten verschijnen. Waarom hij dat doet? Om samen met zijn handlanger Constantine (‘the most dangerous frog in the world’) – een regelrechte dubbelganger van Kermit de kikker, afgezien van zijn vette moedervlek en Oostblokaccent – de naast de theaters gelegen musea en banken te overvallen. De echte Kermit is met een even gemene als geniale wisseltruc gevangen genomen en naar een zwaarbewaakte Siberische gulag gestuurd, waar hij door bewaker Nadya (Tina Fey) gedrild wordt. Miss Piggy, Fozzy Bear, Gonzo the Great en alle andere Muppets hebben ondertussen niets in de gaten. Interpolagent Jean Pierre Napoleon (Ty Burrell) onderzoekt ondertussen samen met Sam the Eagle de misdaden.

Hoewel de film zich bij aanvang al indekt en de verwachtingen naar beneden schroeft, is deze sequel verrassend goed gelukt. Misschien juist wel doordat de makers van ‘Muppets Most Wanted’- vrijwel dezelfde crew als de vorige film, maar dan zonder de inbreng van Jason Segel – zichzelf niet zo serieus nemen. De grapdichtheid is hoog en veel van die grappen doen je ook daadwerkelijk hardop lachen. De grote kracht hierin is de zelfspot en de –referenties. Maar ook de traditionele cameo’s zijn een schot in de roos. Heel wat sterren dagen op voor kleine of grote rollen. Een greep uit de namen: Ray Liotta, Danny Trejo en Jemaine Clement als ongure bajesklanten in de gulag (Trejo speelt bovendien met Tina Fey de hoofdrol in de beste grap van de film); Salma Hayek, Christoph Waltz en Saoirse Ronan als gasten in de theatershows, en verder onder anderen Lady Gaga, Tony Bennett, James McAvoy, Frank Langella, Toby Jones, Stanley Tucci, Josh Groban, Chloë Grace Moretz, P. Diddy, Usher Raymond, Tom Hiddleston, Zach Galifianakis en Celine Dion. Het aardige hierbij is dat het over het algemeen niet een parade aan bekende koppen is, maar dat de cameo’s gewoon heel leuk in de film verwerkt zijn.

De plot van ‘Muppets Most Wanted’ is natuurlijk weinig geloofwaardig en behoorlijk over de top, maar dat mag de pret in dit geval niet drukken. Je kijkt niet naar The Muppets voor een geloofwaardig verhaal, dat is zogezegd niet hun core business. The Muppets zijn er om hun publiek te vermaken en dat doen ze met deze film zonder meer. De liedjes zijn aanstekelijk, de woord- en beeldgrappen (meestal) raak en de avonturen doldwaas. Zijn er dan helemaal geen wanklanken? Jawel; de schurk Constantine komt niet goed uit de verf, Europa oogt soms wat oubollig en de CGI die hier en daar wordt toegepast is niet erg mooi. Daar staan echter genoeg redenen tegenover om ‘Muppets Most Wanted’ toch vooral wél te gaan zien.

Bioscooprelease: 8 mei 2014
DVD- en blu-ray-release: 1 oktober 2014