Murder Mystery (2019)

Recensie Murder Mystery CinemagazineRegie: Kyle Newacheck | 97 minuten | actie, komedie | Acteurs: Adam Sandler, Jennifer Aniston, Luke Evans, Terence Stamp, Gemma Arterton, David Walliams, Dany Boon, John Kani, Adeel Akhtar, Ólafur Darri Ólafsson, Luis Gerardo Méndez, Shioli Kutsuna, Erik Griffin, Sufe Bradshaw, Jackie Sandler

Dit is het verhaal van een relatiekomedie: na 15 jaar vertoont het huwelijk van Nick en Audrey Spits de nodige slijtageplekken. Audrey neemt het Nick kwalijk dat hij haar nooit heeft meegenomen op een trip naar Europa, Nick neemt het zichzelf kwalijk dat hij Audrey heeft wijsgemaakt dat hij rechercheur is. Nick is nooit verder gekomen dan straatagent. Geplaagd door schuldbesef neemt Nick zijn echtgenote dan toch maar mee naar Europa, waarbij ze onderweg de charmante Brit Charles Cavendish ontmoeten. Die nodigt hen uit voor een bezoek aan het zeiljacht van zijn beroemde oom Malcolm Quince.

Dit is het verhaal van een moordmysterie: eenmaal aan boord blijkt het zeiljacht meerdere bezoekers te huisvesten, die allemaal uit zijn op de erfenis van Malcolm Quince. Zoals de autocoureur Juan Carlos, de filmster Grace Ballard, een energieke maharadja en een jeugdige Japanse minnares. Dan gebeurt wat wel moet gebeuren: iemand wordt vermoord, dan wordt nog iemand vermoord en dan duikt er een Franse rechercheur op die de boel moet oplossen. Voornaamste verdachten? Nick en Audrey Spits.

Het Amerikaanse ‘Murder Mysterie’ is een ongebruikelijke mix van relatiekomedie en moordmysterie. De relatiekomedie draait om het gekibbel én de dikke kameraadschap tussen Audrey en Nick, een soort uitgebluste versie van de dynamiek tussen Max en Annie in het vergelijkbare (maar veel betere) ‘Game Night’. Het moordmysterie zelf volgt de gebaande paden van het genre. Iedereen is zo’n beetje verdacht, de rechercheur denkt steeds de juiste verdachte te pakken te hebben en de butler heeft het (waarschijnlijk) niet gedaan.

Hoewel de combinatie van relatiekomedie en moordmysterie prima werkt, had de uitwerking beter gekund. Sandler doet het prima als lichtelijk vermoeide echtgenoot maar Aniston valt iets te vaak terug op maniertjes. Ondanks bekende namen als Stamp, Arterton en Boon acteert de rest van het ensemble op zijn best gedegen. Dat geldt ook voor de dialogen van het geplaagde echtpaar, die soms best leuk zijn maar vaak ook vermoeiend.

Wat deze film redt is zijn gebrek aan pretentie. ‘Murder Mystery’ wil de kijker anderhalf uur vermaken en dat lukt prima. Steeds is er weer een aardige grap om de boel vlot te trekken, steeds blijven we benieuwd wie toch al die moorden op zijn geweten heeft. Alleen jammer dat we nooit een bevredigend antwoord krijgen op de belangrijkste vraag in deze film: wat is in vredesnaam een maharadja?

VOD-release: 14 juni 2019 (Netflix)